Gezondheid

Een teveel aan deze soort koolhydraten kan zorgen voor slapeloosheid

een-teveel-aan-deze-soort-koolhydraten-kan-zorgen-voor-slapeloosheid.jpg

Naar schatting heeft zo’n 30 procent van de volwassenen last van slapeloosheid. Een vervelende aandoening die op termijn kan leiden tot aanhoudende vermoeidheidsklachten en gezondheidsproblemen.

Nieuw onderzoek wijst uit dat een verandering in je voedingspatroon, en dan met name bepaalde koolhydraten, mogelijk de oplossing is voor slapeloosheid.

Onderzoek naar de oorzaak van slapeloosheid

Slaapproblemen worden vaak behandeld met medicijnen of gedragstherapie, maar het zou natuurlijk beter zijn als het kan worden voorkomen. Daarom wordt er de laatste jaren steeds meer onderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en slaapgedrag. Een nieuwe studie van de Columbia Universiteit in New York wijst uit dat de oorzaak van slecht slapen mogelijk kan worden gevonden in ons dieet.

Voedingsglycemische index

De wetenschappers analyseerden de gegevens van meer dan 50.000 vrouwen die hadden deelgenomen aan het Women’s Health Initiative onderzoek. Voor dit onderzoek vulden de vrouwen dagelijks inwat ze aten en hoeveel ze sliepen. Op basis van hun dieet bepaalden de onderzoekers de voedingsglycemische index van de vrouwen. Voeding die voor een groot deel bestond uit snelle koolhydraten zorgde voor een hoge glycemische index. Producten die de bloedsuikerspiegel minder lieten schommelen, zoals langzame koolhydraten, gaven een lagere glycemische index.

Slapeloosheid door geraffineerde koolhydraten

Uit de resultaten blijkt dat vrouwen die grote hoeveelheden groenten en veel fruit eten minder risico lopen op slapeloosheid, dan vrouwen die veel geraffineerde koolhydraten eten. De onderzoekers denken dat dit komt doordat schommelingen in de bloedsuikerspiegel na het eten van geraffineerde koolhydraten slapeloosheid kan veroorzaken. “Wanneer de bloedsuikerspiegel snel stijgt, reageert je lichaam door insuline af te geven. Daardoor daalt de bloedsuikerspiegel weer snel, wat kan leiden tot de afgifte van hormonen zoals adrenaline en cortisol. Deze hormonen kunnen vervolgens de slaap verstoren”, verklaart auteur James Gangwisch.

Meer onderzoek nodig

Volgens de onderzoeker is het niet zo dat je beter alle suikerrijke producten kunt vermijden als je last hebt van slapeloosheid. “Fruit bevat ook suiker, maar de vezels erin vertragen de absorptiesnelheid waardoor de sterke schommeling in je bloedsuiker wordt voorkomen”, stelt Gangwisch. Bovendien is er volgens de wetenschappers meer onderzoek nodig om te bepalen of een aangepast dieet kan helpen bij slaapproblemen. “De volgende stap is dat we klinische proeven moeten gaan doen om te bepalen of een dieet – gericht op het verhogen van de consumptie van complexe koolhydraten en vermindering van snelle koolhydraten – zou kunnen worden gebruikt om slapeloosheid te voorkomen en te behandelen”, aldus Gangwisch.

Lees ook
Dit is wanneer je met je vermoeidheidsklachten naar de huisarts moet

Bron | Science Daily
Beeld | iStock

Ook interessant