Gezondheid

Slank barbecuen: het kan!

spotlight-barbecue.png

Heerlijk toch, om die warme zomeravonden buiten al barbecuend door te brengen!  En als dat op een slanke, gezonde en verantwoorde manier kan, is helemaal mooi meegenomen. Kwestie van met beleid inkopen, goede voorbereiding en slimme serveertrucjes.

Mager vlees

Op een barbecue wordt vlees net zo bereid als op een grill, dus daar is niets mis mee. Wát je op de barbecue legt is wel van belang. Koop liever kipsateetjes en hamburgers van mager vlees (of maak ze zelf van rundergehakt), dan speklappen en verse worst. Marineer het vlees van tevoren, zodat het ook lekker is zonder vet sausje erbij. Volkoren stokbrood is voedzamer dan zijn witte broertje, en rode sauzen zoals barbecuesaus en ketchup bevatten minder vet dan de witte varianten.

Vis en groente

Ook vis kan goed op de barbecue. Je kunt een vis in zijn geheel grillen of er een pakketje van maken. Combineer een stukje vis met kruiden en groenten en leg het op een stuk aluminiumfolie. Vouw de folie dicht tot het een pakketje wordt en leg dit op de barbecue. Dit kun je ook doen met alleen groenten. Met stukken paprika, champignon, ui, tomaat en rozemarijn bijvoorbeeld. Maar die kun je natuurlijk ook tot een kleurrijke groentespies rijgen.

Bereid met beleid

Barbecuen kan soms net een eetwedstrijd lijken: dooreten mensen, want de worstjes zijn ook al klaar! Zonde, want zo werk je in heel korte tijd veel eten weg, zonder er aandacht aan te besteden. Leg daarom niet het hele rooster vol eten, maar weet voor wie je wat klaarmaakt en houd het baktempo laag. Neem de tijd om te genieten van je maal, maak nog even een rondje langs de salade en ga er lekker voor zitten met een drankje.

Salades

Kant-en-klare (huzaren)salades bevatten vaak veel mayonaise, maar salades die je zelf bereidt, kun je zo caloriearm maken als je wilt. Ook worteltjes, stukken paprika, kerstomaatjes, bleekselderij en bloemkoolroosjes met een dipsaus op yoghurtbasis knabbelen lekker weg. Het ziet er nog vrolijk uit ook!

Eén bord

Als je aan het afvallen bent, schep je niet drie keer op tijdens de avondmaaltijd. Waarom zou je dat bij een barbecue ineens wel doen? Vul één keer je bord met verschillende groenten, een paar stukjes vlees of vis, wat aardappeltjes of brood en een salade en laat het daar dan bij.

Gezonde bbq
Bron: Gezondheidsnet

Ook interessant