Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Déze slaapziekte komt vooral voor onder zestigplussers

deze-slaapziekte-komt-vooral-voor-onder-zestigplussers.jpg

We hebben allemaal weleens een nacht gehad waarin je maar niet in slaap kon komen. Maar wie aan insomnia (slapeloosheid) lijdt, weet dat dit nog vele malen vervelender is. Helaas is deze slaapziekte onder zestigplussers een veelvoorkomend probleem.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om slapeloosheid te verkomen en verhelpen.

Slaapziekte onder zestigplussers

Veel mensen op leeftijd kampen met problemen die horen bij slapeloosheid. Zoals er langer over doen om in slaap te vallen, minder lang slapen, vaak ’s nachts wakker worden en overdag weinig energie hebben. Hoewel slapeloosheid vaker voorkomt bij mensen boven de zestig, is het geen normale ouderdomskwaal, legt gerontologie- en slaapexpert Glenna Brewster uit. Hoe kan het dat het dan toch vaker voorkomt onder ouderen?

Andere ouderdomskwalen

Dit heeft alles te maken met kwalen die wél geassocieerd worden met ouderdom. Volgens Brewster komen deze klachten vaak voor bij mensen die al aan minimaal twee chronische ziektes leiden. Vooral bij alzheimer en diabetes type 2 maakt het lichaam minder melatonine aan. Dit stofje is nodig om goed in slaap te kunnen komen.

Daarnaast spelen andere factoren zoals medicatie, stress en alcohol ook een grote rol. Wanneer de omgeving verandert, bijvoorbeeld door een verhuizing, kan dit ook impact hebben op slaapgedrag. Ook geldproblemen of het verliezen van een dierbare spelen een grote rol hierin. Slapeloosheid is dus geen direct gevolg van ouder worden, maar een indirect gevolg van alle dingen die gepaard gaan met het ouder worden.

Lees ook:
Dít zijn de 8 meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid

Wat kun je doen?

Op jongere leeftijd kun je al investeren in je slaapritme, waardoor je later minder last van slapeloosheid zult hebben. Vooral het hebben van een vaste tijd waarop je opstaat en naar bed gaat is belangrijk. Grote kans dat je vaak voor bedtijd nog even je telefoon checkt, maar ook dit is erg slecht. Blauw licht kan ervoor zorgen dat je minder snel in slaap valt. Wanneer je wat meer hulp hierbij nodig hebt, raadt Brewster een magnesiumsupplement aan. “Veel mensen hebben een tekort hieraan. Maar de juiste hoeveelheid magnesium per dag binnenkrijgen laat je sneller en langer slapen én energiek wakker worden.”

Omgaan met slapeloosheid

Wanneer je lijdt aan slapeloosheid is het vooral belangrijk een solide slaapritme te hebben. Daarbij is het belangrijk overdag voldoende te bewegen en gezond te eten. En omdat stress een grote factor is, kan het geen kwaad te leren hoe je het best met stress kunt omgaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | Getty Images

Margriet 50 ligt nu in de winkel! Met deze week: de Grote December cadeautjesgids, alles over blij zijn met jezelf, feestmode (ook voor grote maten) en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant