Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Welke van de vier slaaptypes ben jij?

slaaptypes.jpg

Slaaptypes: volgens de Amerikaanse slaapdokter Michael Breus bestaan er vier verschillende types, die allen naar een dier vernoemd zijn. Welk type ben jij, en belangrijker nog, wat zegt dit over jouw slaapritme?

Welk slaaptype je bent, zegt iets over je biologische klok.

Dit zijn de vier slaaptypes volgens slaapdokter Breus

De Amerikaanse Michael Breus is opgeleid als klinisch psycholoog, maar staat wereldwijd beter bekend als ‘de slaapdokter’. Dat een goede nachtrust van ongekend belang is weet (en predikt) hij als geen ander, en dus ontwikkelde hij vier slaaptypes waarmee je jezelf beter moet leren kennen. Want wie haar eigen biologische ritme goed kent, weet hoe ze het meeste uit haar slaap haalt, als je het Breus vraagt. Die vier types? Die vernoemde hij naar de dieren waarop ieder ritme lijkt: de beer, de dolfijn, de wolf en de leeuw.

Lees ook
Zó maak je je hoofd leeg voor het slapen gaan

De beer

De grootste groep (dr. Breus noemt zo’n 55%) kan zich een beer noemen als het op slapen aankomt. Het bioritme van deze mensen houdt zich van nature aan acht uur slaap per nacht, en houdt al dan niet onbewust rekening met de natuur en haar seizoenen. De beer slaapt in het najaar langer en dieper, en is juist op zomeravonden later moe en eerder op de ochtend weer fris wakker.

De wolf

Dat je wolven vrijwel nooit overdag spot, zegt eigenlijk alles wat je over dit slaaptype moet weten. Wie het liefst ’s nachts leeft, ’s ochtends niet vooruit te branden is en ’s avonds juist productief en actief leeft, is zonder twijfel een slaaptype wolf.

De dolfijn

Wie zichzelf in het slaaptype van de dolfijn herkent, behoort tot een onfortuinlijk gedeelte van de bevolking. Naar schatting heeft zo’n 10 tot 15% er last van: dolfijnen zijn chronisch moe, slapen enorm licht en worden dan ook regelmatig in de nacht wakker.

De leeuw

Staat het woord snoozen niet in jouw woordenboek? Grote kans dat je een leeuw bent: dit slaaptype spring ’s ochtends meteen haar bed uit, is voor de middag het energiekst en ervaart in de namiddag vaak een dip. Tot in de late uurtjes naar een feest of voor de tv hangen zit er voor een leeuw dan ook niet in: vroeg naar bed klinkt daarentegen als een droom.

Zo verbeter je je slaapritme aan de hand van de slaaptypes

De slaapdokter zou de slaapdokter niet zijn als hij naast het opsommen van kenmerken, niet ook met oplossingen komt per slaaptype. Zo kan de lichte slaper, de dolfijn, het beste vroeg opstaan en haar dag beginnen met een workout, terwijl de wolf juist gebaat is bij een rustige ochtend waarbij ze haar gedachten op een rijtje zet. Ook qua bedtijd zitten er grote verschillen tussen: de leeuw kan volgens dr. Breus het beste om half 11 al onder de wol kruipen, terwijl de wolf het meest uit haar slaapritme haalt als ze rond middernacht haar bed induikt. Ook over de beste tijd voor een avondmaal, belangrijke vergaderingen en het wel of niet houden van een middagdutje heeft de dokter nagedacht. In dit schema vind je alle tips per slaaptype.

Beeld | Getty Images
Bron | The Sleep Doctor

Ook interessant