De impact van doemscrollen op je slaap Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Slaaptekort door doemscrollen? Dít kun je ertegen doen

Volg je de hele dag het nieuws over Oekraïne en ververs je ieder halfuur je nieuwsapps of websites? Dan kan het maar zo zijn dat alle negatieve berichten ervoor zorgen dat je last hebt van slapeloze nachten. En dat is vervelend, want juist slaap is belangrijk om met stress om te gaan. Het overmatig volgen van negatief nieuws, ook wel doemscrollen genoemd, kan het effect op mentale problemen versterken.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het nieuws ons niet meer wakker houdt? Slaapexpert en psycholoog Alies Coster legt het uit.

Doemnieuws

Je kunt dagen vullen met het volgen van de verschrikkingen in de wereld. En het is natuurlijk goed om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt, maar als je overmatig bezig bent met het volgen van negatief nieuws ben je aan het doemscrollen. Goed voor de mentale gezondheid is dit niet. Het kan je hoofdpijn geven en je verdrietig of onrustig maken en zelfs leiden tot slapeloze nachten. Ook heeft het volgen van ‘doemnieuws’ een verslavend effect, omdat het je het gevoel kan geven dat je toch nog enige controle over de situatie hebt.

Na de aanslagen van 9/11 is veel onderzoek gedaan naar het effect van het overmatig volgen van slecht nieuws. Hieruit bleek dat dit leidt tot een grotere kans op mentale problemen. Wie in de weken na 11 september 2001 meer dan vier uur per dag het nieuws volgde, had jaren later meer kans op problemen als prikkelbaarheid, negatieve gedachten en slaapstoornissen. Vooral de groep die niet genoeg afstand wil of kan nemen van het nieuws, de doemscroller, is extra kwetsbaar voor deze problemen. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat dit effect groter is als je je meer identificeert met de slachtoffers die je op beelden in de media ziet.

Doemdenken door slaaptekort

Slaap helpt je niet om stress te voorkomen, maar wel om ermee om te gaan. Wie goed slaapt, kan beter relativeren, denkt logischer na en denkt eerder in oplossingen in plaats van in problemen. Slechte slapers bekijken het leven over het algemeen vaker door een donkere bril. Ze zijn vaker neerslachtig, hebben vaker stemmingswisselingen en denken vaker zwart-wit. Dat betekent dat of alles goed is, of alles is slecht. Een persoon met slaaptekort houdt op deze manier het doemdenken in stand. Zo kom je in een vicieuze cirkel van doemdenken, stress, slecht slapen en mentale problemen.

Creëer afstand

De ervaring van iemand die negatief nieuws vanaf een veilige afstand volgt staat in geen enkele verhouding tot iemand die zelf in de situatie zit waarover het nieuws gaat. Maar wat kun je zelf doen om een mentale afstand te creëren tussen jou en het nieuws? Stap één is bewustwording. Meet eens op hoeveel tijd je per dag leest en kijkt naar het nieuws. Elke minuut tel je mee. Het beste werkt het als je het met pen of potlood op een briefje schrijft. Bedenk je dan wat het volgen van het nieuws je oplevert. Word je er een leuker persoon van? Zou je helemaal willen stoppen met het volgen van het nieuws? Of is het terugschakelen naar maximaal een of twee uur misschien een beter idee?

Maak een plan

Het is dus gebleken dat je minder kans hebt op slaapproblemen als je bewust minder het nieuws volgt. Maak daarom een concreet plan. Schrijf daarin op wat je huidige gedrag je oplevert en wat je toekomstige gedrag je zal brengen. Bedenk van tevoren ook een alternatief voor het kijken van het nieuws, zoals sporten of thee drinken met een vriendin. Dat werkt als een stok achter de deur en maakt de verleiding bovendien minder groot om het nieuws te gaan kijken.

Vermijd expliciete beelden

Moet je het nieuws helemaal vermijden? Aan te raden is om expliciete beelden sowieso te vermijden. Als je een filmpje tegenkomt waarbij gewaarschuwd wordt voor de inhoud, kijk dat dan niet. Je kunt er ook voor kiezen om beelden helemaal te vermijden en af te gaan op het nieuws van de radio of uit de krant. Waar je op moet letten is dat je het nieuws en je emoties niet gaat ontkennen. Het mag er zijn, maar maak een goede balans en wees je bewust van de invloed die dit op je mentale gemoedstoestand en energielevel heeft. Zo voorkom je slapeloze nachten en haal je meer plezier uit je dag.

Over psycholoog en slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Alies CosterGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden