Te weinig (of juist te veel) binnenkrijgen van bepaalde vitamines heeft invloed op je nachtrust. Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Slaaptekort: deze vitamines beïnvloeden je slaap

Er is weinig zo vervelend als ’s ochtends uit bed stappen zonder écht uitgerust te zijn. Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk om je gezond en energiek te voelen. Sommige vitamines kunnen invloed hebben op je slaap: dat kan positief zijn, maar helaas ook negatief uitpakken.

Een kwart van de mensen heeft moeite met voldoende uren slaap aantikken per nacht. Als je geen goede nachtrust hebt, krijg je eerder te maken met stress. Ook vergroot je het risico op problemen met je mentale gezondheid en diabetes.

Een gezonde levensstijl voor een goede nachtrust

Met een gezond voedingspatroon en een gezonde levensstijl zorg je ook voor een betere nachtrust. Zo kun je bijvoorbeeld vaker bepaalde vitamines toevoegen aan je maaltijden om een goede nachtrust te bevorderen. Misschien heb je zonder dat je het weet een vitaminetekort in je lichaam. Als je daarachter komt en dit met de juiste vitamines aanvult, kan het zo zijn dat het slaaptekort steeds minder wordt.

Goed om in je achterhoofd te houden: het aanvullen kun je het beste doen op een natuurlijk manier, dus uit de voedingsstoffen van de producten die je eet. Als je toch supplementen wilt toevoegen aan je voedingspatroon, is het aan te raden om dit te overleggen met je huisarts.

Vitamine D-tekort en slaapproblemen

Vitamine D is belangrijk voor je botten en immuunsysteem. Ook kan deze vitamine ervoor zorgen dat je lichaam ontstekingen de baas te blijft. Maar deze vitamine blijkt ook van invloed te zijn op je slaap. Als je te weinig vitamine D binnenkrijgt, is de kans groot dat je korter zult slapen. Voor een goede nachtrust is het dus belangrijk om voldoende vitamine D tot je te nemen: het helpt bij het reguleren van je biologische klok en je slaapcycli.

Het is daarom aan te raden om dagelijks buiten de zon op je gezicht te laten schijnen. Wil je zoveel mogelijk vitamine D in je lichaam opnemen? Laat je handen en gezicht dan onbedekt wanneer je naar buiten gaat. Zonlicht is de voornaamste bron van vitamine D, maar je kunt het ook binnenkrijgen door het eten van vette vis, vlees, eieren en roomboter.

Vitamine B12 voor meer energie

Vitamine B12 heb je nodig om bloed en zenuwen aan te maken. Ook ondersteunt vitamine B12 bij het draaiende houden van je zenuwstelstel en voldoende energie in je lichaam. Deze vitamine kan zowel negatief als positief uitpakken voor je nachtrust. Als je leidt aan een tekort, kun je last krijgen van slapeloosheid. Word je vaak wakker en slaap je relatief kort? Dan kan de oorzaak ook juist een teveel aan vitamine B12 zijn. Vitamine B12 vind je in eieren, kaas, vlees, vis en zuivel.

Vitamine C houdt je sterk en gezond

Vitamine C staat erom bekend een boost te geven aan je immuunsysteem. Ook je huid, tanden en botten knappen ervan op. Maar wist je dat deze vitamine ook van invloed op je slaap? Uit onderzoek blijkt dat personen die weinig vitamine C in hun bloed hebben, vaker slaapproblemen hebben en meermaals wakker worden in de nacht. Een vitamine C-tekort kun je merken aan haaruitval, vermoeidheid, acne, een droge huid, meer blauwe plekken dan normaal, zwakke botten, bloedend tandvlees en pijn aan je gewrichten. Vitamine C kun je binnenkrijgen via fruit (denk aan: sinaasappel, kiwi, aardbeien en bessen) of groenten zoals paprika en broccoli.

Slapeloosheid door vitamine B6-gebrek

Als je een tekort aan vitamine B hebt, kun je last krijgen van slapeloosheid en zelfs depressief worden. Vitamine B6 biedt belangrijke ondersteuning bij de aanmaak van serotonine en melatonine. Deze hormonen zijn niet alleen van belang voor een goed humeur, maar ook voor je nachtrust. Driekwart van de mensen die depressief zijn hebben ook last van slapeloosheid. Stress en een depressie kunnen ervoor zorgen dat je lastig in slaap valt. Je krijgt te maken met een vicieuze cirkel: door de stress kom je maar niet in slaap, maar door het slaapgebrek krijg je nog meer stress. Met voldoende B6 in je lichaam, kun je de vitamine- en hormoonhuishouding op peil houden. Je krijgt deze vitamine binnen via spinazie, bananen, kaas, vis, eieren, melk, wortels, aardappels en volle granen.

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Bron | Women's Health

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden