Gezondheid

Zó herstel je je slaapritme

zo-herstel-je-je-slaapritme.jpg

Sinds we massaal moeten thuiswerken is het soms net iets te verleidelijk om wat later naar bed te gaan óf iets langer te blijven liggen. Je biologische klok kan daar een beetje van in de war raken, waardoor je geen of een slechter slaapritme ervaart.

Lees hieronder de volgende vijf tips die helpen om je slaapritme weer te herstellen.

Geen middagdutjes

Je hebt vast wel eens geprobeerd om slaap in te halen. Toch is dit niet mogelijk. Je zal echt een slaapritme moeten vinden. Een middagdutje klinkt heel verleidelijk en is soms hard nodig als je ogen gedurende de dag dichtvallen. Echter zal dit op de korte termijn juist voor nog meer slaapproblemen zorgen. Hoe meer je overdag slaapt, hoe later je in slaap valt ’s avonds. Hierdoor raakt je slaapritme in de war en kun je beter alleen gaan slapen wanneer het echt moet: ’s nachts dus.

Drink geen koffie na 16.00 uur

De meesten van ons hebben wel eens last van een middagdip. Je neigt dan snel naar een kop koffie of twee om de middag door te komen, toch is dit sterk af te raden. In eerste instantie merk je het niet meteen, maar omdat je later op de dag nog cafeïne binnenkrijgt kan je vaak niet gelijk slapen. Probeer daarom om na 16.00 uur geen cafeïne meer tot je te nemen.

Lees ook: 6 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen (en dé gouden tip)

Eet op tijd

Als je vlak voor het slapen gaan nog gaat snacken, is je lichaam als je in bed kruipt nog hard bezig met verteren. Dit heeft invloed op je nachtrust. Het beste kun je drie uur voordat je gaat slapen voor het laatst eten zodat je zeker weet dat het eten verteerd is. Mocht je echt trek hebben, neem dan een lichte snack zonder toegevoegde suikers.

Gebruik geen lichtgevende schermen voor het slapen 

Ongeveer een uur voor het slapen is het handig om niet meer te kijken naar een laptop, tv of telefoon. Je ogen zijn namelijk erg gevoelig voor het blauwe licht. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld een boek of tijdschrift lezen, tekenen, de was opvouwen of opruimen. Een opgeruimde slaapkamer slaapt immers ook veel lekkerder.

Zorg voor vaste bedtijden

Het allerbelangrijkste voor een goed slaapritme is op vaste tijden naar bed gaan én om vaste tijden wakker worden. Alleen op deze manier krijg je een goed ritme. Natuurlijk zal het even wennen zijn als je nog niet moe bent, of als je ’s ochtends liever nog een uurtje wil blijven liggen. Je moet soms wat streng zijn voor jezelf als je een goed slaapritme wilt krijgen. Het kan helpen om wekkers te zetten voor wanneer je naar bed moet en wanneer je op moet staan. Na verloop van tijd zal je blij zijn met het schema als je je er goed aan houdt, en zal je slaapritme vanzelf beter worden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | andc.tv
Beeld | iStock

Margriet 21 ligt in de schappen! Een extra dik nummer over het grote genieten na het pensioen, met overheerlijke recepten, een interview met Johnny de Mol over zijn moeder en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Margriet 17

Ook interessant