Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó veel tijd op social media doorbrengen kan voor slaapproblemen zorgen

zo-veel-tijd-op-social-media-doorbrengen-kan-voor-slaapproblemen-zorgen.jpg

Hoeveel tijd breng jij dagelijks door op social media? Als dit meer dan drie uur is, dan is er een kans dat jouw schermtijd een negatief effect heeft op je slaappatroon.

Wetenschappers van de University of Glasgow onderzochten de connectie tussen social media en slaappatronen. Hiervoor analyseerden ze de data van bijna 12.000 Britse jongeren. In de vragenlijst gaven de tieners aan hoeveel tijd ze dagelijks aan social media besteden, inclusief messenger-apps zoals WhatsApp.

Soorten gebruikers

In de resultaten maakten de onderzoekers onderscheid tussen ‘lage gebruikers’ die minder dan een uur per dag op social media zitten (34 procent), ‘normale gebruikers’ die minder dan drie uur per dag actief zijn op social media (32 procent), ‘hoge gebruikers’ tussen de drie en vijf uur (14 procent), en ‘extreem hoge gebruikers’, die meer dan vijf uur per dag door hun tijdlijn scrollen.

Slaappatronen

Daarnaast rapporteerden de deelnemers ook hun typische slaappatronen. Hierbij gaven ze aan wanneer ze normaal gezien in slaap vallen en wakker worden, hoe lang het duurt voor ze in slaap vallen, of ze in de nacht vaak wakker worden en of ze dan moeite hadden met terug in slaap vallen.

Sterk verband

Toen de wetenschappers dit vergeleken met het social mediagebruik van de deelnemers, bleek er inderdaad een verband te zijn. Jongeren die aangaven extreem hoge gebruikers op social media te zijn, hadden 70 procent meer kans om doordeweeks pas na 23.00 uur in slaap te vallen, en in het weekend zelfs na 00.00 uur. Deze gebruikers gaven ook aan moeilijk terug in slaap te komen wanneer ze in de nacht wakker worden. Daarnaast kwam ook naar voren dat de hoge en extreem hoge gebruikers doordeweeks vaak later dan 08.00 uur opstaan, terwijl de gemiddelde gebruikers vaak eerder wakker worden.

Negatieve gevolgen

De connectie tussen social mediagebruik en verstoorde slaappatronen heeft te maken met een aantal negatieve gevolgen van overmatig social mediagebruik. Zo is uit een onderzoek van de University of Madrid gebleken dat overmatig gebruik van smartphones leidt tot stress, angststoornissen en depressie (en die hebben allemaal invloed op de slaap).

Maximaal drie uur

De resultaten van dit onderzoek geven in ieder geval aan dat de slaappatronen van gemiddelde gebruikers niet verstoord zijn, oftewel: minder dan drie uur op social media per dag. Breng je meer tijd dan dat door op je telefoon, dan kun je hier ’s nachts last van krijgen. Slaap je vaak slecht? Dan kun je proberen je telefoon wat vaker weg te leggen en deze in ieder geval het laatste uur voor je gaat slapen niet meer te gebruiken.

Bron | MindBodyGreen
Beeld | iStock

Word makkelijker én frisser wakker met het natuurlijke licht van de Wake up-light. Zo hoef je niet meteen je telefoon erbij te pakken om je wekker uit te zetten. Bestel de Wake up light hier met 45 procent korting.

Ook interessant