Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is hoe ons slaappatroon is veranderd door corona

slaappatroon-corona.jpg

Als jij, net als velen anderen, al maanden moet thuiswerken, heb je vast wat veranderingen in je ritme opgemerkt. Misschien neem je wel meer tijd voor het ontbijt en doe je de boodschappen snel in je middagpauze. Ook ons slaappatroon is door corona behoorlijk veranderd, blijkt uit recente cijfers.

Benieuwd hoeveel later we gemiddeld opstaan?

Corona en ons slaappatroon

Omdat veel beroepsgroepen thuis moeten werken, staan mensen het afgelopen jaar gemiddeld een stuk later op dan normaal. Logisch, want er is nu geen reistijd naar werk en die extra tijd brengen we graag in bed door. Uit data van waterbedrijf Vitens is te achterhalen hoevéél langer dat dan precies is, want daarin is namelijk te zien hoe laat we in 2020 dagelijks begonnen met ons waterverbruik. Vóór corona was dit gemiddeld tussen de zeven en acht uur ’s ochtends, nu is dat ongeveer een uur later: tussen acht en negen uur.

Eerder slapen

Dit blijkt ook uit data van NOS, waarop te zien is wanneer mensen voor het eerst en voor het laatst op een dag het nieuws checken. Mensen lezen ook ongeveer een uur later dan normaal het (online) ochtendnieuws: eerst vond de ochtendpiek plaats rond zeven uur, afgelopen jaar was dat rond acht uur. Opvallend is dat uit deze cijfers ook af te leiden is dat we in 2020 ook eerder naar bed gingen dan het jaar daarvoor, ondanks dat we gemiddeld langer konden uitslapen. Misschien maakte alle stress en al het slechte nieuws ons extra moe?

Lees ook:
Enge dromen over het coronavirus: hoe ga je ermee om?

Slaapkwaliteit: beter of slechter?

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam blijkt dat corona ook wel degelijk invloed heeft op onze slaapkwaliteit, maar dat is niet altijd negatief. Goede slapers slapen gemiddeld iets slechter, maar slechte slapers gemiddeld iets beter, staat op het Parool. “Mensen in die laatste groep slapen normaal gesproken misschien nóg slechter als ze weten dat ze vroeg op moeten voor werk,” legt onderzoeker Eus van Someren uit. “De nachtelijke spanning is verlicht. Een slechte slaper slaapt dan juist beter.”

Tips om beter te slapen

Heb jij toch last van het wisselende slaappatroon én een verminderde slaapkwaliteit? Het advies van slaap-experts is om overdag zoveel mogelijk naar buiten te gaan om je biologische klok goed te zetten. Je brein weet namelijk: bij daglicht moet ik wakker zijn, als het donker wordt moet ik gaan slapen. Ook moet je genoeg bewegen om je lichaam moe te maken, adviseert van Someren. “Regelmatig bewegen helpt om goed te slapen, maar je kunt het alleen niet omkeren. Niet iedereen met slapeloosheid kun je door meer te bewegen een goede slaper maken.” Misschien kunnen deze trucs je ook helpen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NOS, Parool
Beeld | Getty Images

Margriet 02

Margriet 02 ligt nu in de winkel! In dit nummer een interview met Loretta Schrijver, lekker fit het nieuwe jaar in (met weekplan), winterpastels en wol en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant