Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb je last van slaapangst? Zó herken je het (en dit kun je ertegen doen)

slaapproblemen-slaapangst.jpg

Er bestaan allerlei verschillende soorten slaapproblemen waar je last van kunt hebben. Zo ook slaapangst. Maar wat is dat precies en kun je hier ook iets tegen doen?

We leggen je uit wat je over deze slaapstoornis moet weten.

Wat is slaapangst?

Slaapangst is een veelvoorkomende slaapstoornis. Aan RealSimple legt Virginia Runko, PhD, specialist in gedragstherapie en psycholoog in Washington, DC, uit dat de diagnose het meest past bij psychofysiologische slapeloosheid. Dat houdt in dat zowel op fysiek als cognitief niveau angst voor slaapproblemen zorgt. Hierdoor kun je bang worden om naar bed te gaan, uit angst dat het een onaangename ervaring zal zijn. Dit kan er voor zorgen dat je slaapproblemen ontwikkelt, maar andersom kunnen die slaapproblemen juist ook de angst ontwikkelen.  

Volgens Runko hebben de meeste mensen met slaapangst de angst om niet goed te kunnen slapen. In sommige gevallen kan de slaapangst ook ontstaan doordat iemand bang is om te gaan slapen. Bijvoorbeeld omdat je je dan kwetsbaar voelt of doordat slapen je doet denken aan de dood. 

Oorzaken van slaapangst

Er zijn verschillende oorzaken waardoor je slaapangst kunt ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld genetisch bepaald zijn. Als in je familie meer mensen last hebben van angst- en slaapproblemen, dan loop je groter risico dat je hier ook mee te maken krijgt. Maar ook zonder genetische aanleg kun je te maken hebben met slaapangst. Zeker als je je zorgen maakt over dat je niet goed kunt slapen, is de kans aanwezig dat je slaapangst ontwikkelt. Runko legt uit dat die druk, stress, hypervigilantie en inspanning om te kunnen slapen de slaapangst juist erger kan maken. 

Als laatste kan je slaapangst erger worden als er na een slechte nacht iets vervelends gebeurt. Hierdoor ontstaat er een soort verband in je hersenen tussen je bed en een gebeurtenis, waardoor je hartslag bijvoorbeeld automatisch omhoog gaat als je de slaapkamer instapt.

Lees ook: 7 slaaptips die helpen als je na je 40ste slechter slaapt

Het gevaar

Slapeloosheid door slaapangst kan op den duur voor gezondheidsproblemen zorgen, zoals hartproblemen, obesitas, een slechtere weerstand en een hoger risico op een depressie. Het probleem bij slaapangst is dat er vaak een soort cyclus ontstaat. Als je angstig bent en niet kunt slapen leidt dat weer tot meer angst en dat zorgt vervolgens weer voor nog minder slaap.

Wat je hiertegen doen?

Om slaapangst aan te pakken is het belangrijk om eerst achter de oorzaak van je angst(en) te komen. Welke angstgedachtes spoken er door je hoofd? Probeer (met behulp van een professional) of je die angsten kunt verminderen of zelfs weg kunt nemen. Probeer je angsten om te zetten in positieve punten of je te concentreren op fijne gedachtes en waar je dankbaar voor bent. Volgens onderzoek zou dat niet alleen zorgen dat je sneller in slaap valt, maar ook dat je slaapkwaliteit verbetert en je langer slaapt. Probeer daarnaast ook om overdag bezig te zijn met stress en angsten te verminderen. Werkt dit niet? Dan kun je ook cognitieve gedragstherapie proberen om je angsten te verminderen.   

Bron | RealSimple
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.   

Ook interessant