Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Slaap je suikerhormonen gezond

slapen-slaap-genoeg.jpg

Volgens dr. Eus van Someren, hoogleraar neurofysiologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, is slaap in elke levensfase belangrijk, maar vooral naarmate we ouder worden. Slaap is namelijk herstel. Lichamelijke processen, zoals de suikerhuishouding en de stofwisseling, hebben tijd nodig. Krijgen ze die niet, dan herstel je minder goed.

Op lange termijn kunnen de processen verstoord raken waardoor het risico op ouderdomsziektes toeneemt. Goed (en lang genoeg) slapen is dus belangrijk, omdat het de kans op diabetes en alzheimer verkleint.

Maar de meeste mensen gaan mínder slapen naarmate de jaren vorderen. Is dat erg? Volgens van Someren niet. Uit onderzoek blijkt dat jonge mensen anderhalf uur langer kunnen slapen dan ouderen als zij worden aangemoedigd zo lang mogelijk te slapen. Ook worden we naarmate we ouder worden vaker tussendoor wakker. Van Someren: “Misschien hebben ouderen minder slaap nodig; uit onderzoek is gebleken dat ouderen na een korte nacht minder moe zijn dan jonge mensen.”

Zijn advies is desondanks: slaap zeven uur of wat meer en niet minder dan zes. En maak je niet direct zorgen als je denkt dat je te weinig slaapt. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die het gevoel hebben weinig te hebben geslapen, meer slaap hebben gehad dan ze denken.”

Veroudering tegengaan

M47 Cover.inddDeze en 7 andere tips om zo lang mogelijk in goede conditie te blijven, lees je terug in Margriet 47.

Vanaf vandaag in de winkel maar ook online te koop.

Ook interessant