Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo slecht is het om ’s avonds met de tv aan in slaap te vallen

zo-slecht-is-het-om-s-avonds-met-de-tv-aan-in-slaap-te-vallen.jpg

Uren bezig met het uitzoeken van een film of serie met je partner en dan, zodra de knoop eindelijk is doorgehakt val je nog voor dat ‘ie begint in slaap. Herkenbaar? 

Het lijkt misschien erg onschuldig om met de televisie nog aan in slaap te vallen, maar helaas is het niet zo goed voor je. 

Snel in slaap vallen

Sommige mensen vallen direct als een blok in slaap zodra ze hun kussen al ruiken, terwijl andere hiervoor iets meer tijd nodig hebben. Een serie of film opzetten om jezelf moe te maken lijkt steeds meer iets van deze tijd. Toch is het beter om een andere manier te zoeken om jezelf in slaap te krijgen. Door je televisie, of ander apparaat met scherm aan te laten staan verstoor je namelijk, onbewust, je nachtrust. 

Effect van licht op je slaap

De eerste stoorzender is het licht dat van je televisie, laptop, telefoon of ander apparaat afkomt. Je lichaam heeft een soort natuurlijke wekker. Deze is nauwkeurig afgesteld op licht en donker, gedurende een cyclus van 24 uur. Volgens het National Institute of Neurological Disorders and Stroke krijgt je brein een soort seintje dat zodra het donker wordt, het tijd is om te slapen. Je lichaam maakt zodra het donkerder wordt melatonine aan, waardoor je moe wordt. 

Kunstmatig licht

Door het kunstmatige licht dat van je scherm komt zorg je ervoor dat je brein in de war raakt. Je lichaam krijgt een soort seintje dat je dus eigenlijk wakker zou moeten zijn. Dit kan zelfs leiden tot insomnia. Je scherm geeft daarnaast vaak een blauwachtig licht af, dat verschilt van normaal daglicht. Het blauwe licht schijnt zelfs extra goed te zijn in het onderdrukken van de productie van het slaapverwekkende stofje melatonine. 

Diep in slaap

Maar als je dan in diepe slaap bent geraakt, je ogen stijf dicht, dan heb je toch geen last van het licht? Helaas is dit niet waar. Donald Greenblatt, M.D., van de University of Rochester Medicine Sleep Center, vertelt aan SELF dat je oogleden bestaan uit een zeer dun materiaal. Het licht kan dus door je gesloten oogleden heen binnenkomen. Dit zorgt ervoor dat je niet volledig in diepe slaap kunt komen. 

Effect van geluid op je slaap

Naast licht is er nog een tweede factor die een slechte invloed heeft op je slaap: dat is namelijk geluid. Sommige mensen vinden het prettig om met geluid om zich heen in slaap te vallen. Het kan afleiden van piekeren of een soort veilig gevoel geven. Toch is dit volgens Dr. Greenblatt niet goed voor je nachtrust. Dat komt omdat geluiden van een serie of film niet contant zijn. Er vindt vaak veel wisseling plaats tussen harde en zachte geluiden en tussen gepraat en stiltes. Daardoor val je dus niet in een echt diepe slaap waarvan je uitgerust raakt. 

Het effect op je nachtrust

Het is dus duidelijk dat het niet aan te raden is om een serie of film te gebruiken als middel om in slaap te komen. Je kunt hierdoor niet in een echt diepe slaap komen waardoor je slaapproblemen kunt krijgen. Ook kun je hier overdag klachten van ervaren, zoals slaperigheid, sneller geïrriteerd raken, je minder goed kunnen concentreren of zelfs spierpijn krijgen. Daarnaast kan het ook je dromen beïnvloeden. Het kan natuurlijk zijn dat jij graag met een serie op in slaap valt en geen last ervaart overdag. Toch kan dit op de lange termijn zijn tol gaan eisen. Wellicht dat de tips van deze deskundige je kan helpen om beter in slaap te vallen. 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Glamour
Beeld| iStock

Ook interessant