Gezondheid

Zo goed is een rondje skeeleren voor je gezondheid

rondje-rollen-hoe-goed-is-skeeleren-voor-je-gezondheid.jpg

Ben je nog op zoek naar een sportieve activiteit? Probeer skeeleren dan eens. Deze work-out is zowel een cardio- als krachttraining en je verbrandt er ook nog eens bijna net zo veel calorieën mee als een rondje joggen. Daarnaast haal je ook meteen een frisse neus. Oftewel: tijd om de rolschaatsen weer van zolder te halen. 

Met deze tips haal je nog meer uit je rondje skeeleren. 

Skeeleren is goed voor calorieën verbranden 

Natuurlijk moeten we in deze tijd voorzichtig zijn met naar buiten gaan, maar in je eentje een rondje door de buurt skeeleren in plaats van wandelen moet kunnen. Met een lekker lentezonnetje en een fijn muziekje op zou je bijna vergeten dat je ook nog eens met een volledige work-out bezig bent. Een half uurtje skeeleren is al goed voor het verbranden van 210 calorieën. Volgens een onderzoek van Harvard Health Publications is dit bijna net zo veel als je met dertig minuten joggen verbrandt (240 calorieën). 

Skaten in plaats van joggen 

Ben je geen fan van joggen? Dan is skeeleren dus een goed alternatief. Maar ook als je wel graag een rondje rent is een keertje rollen geen straf. Je traint namelijk weer andere spieren. Personal trainer Ashley Borden vertelt aan Women’s Health dat je met skeeleren vooral je buitenste bilspieren traint. Tegelijkertijd werk je aan je core omdat je tijdens het rolschaatsen continu je evenwicht moet bewaren. Daarnaast belast je met skaten je gewrichten minder dan tijdens hardlopen. De schokbelasting is ongeveer 50 procent lager. Hierdoor is de kans op een blessure een stuk kleiner.

Lees ook: Dit is hoe jouw hartslag ziektes en blessures kan voorspellen

Goed skeeleren doe je zo

Zin om zelf de skeelers onder te binden? Hiervoor geeft de Britse skatekampioen Ricci Porter aan Women’s Health nog wat tips. Allereerst is het belangrijk een goede houding aan te nemen. Buig een beetje naar voren en leun tijdens het skeeleren naar voren. Probeer de kracht zo veel mogelijk uit je benen te halen door ze tijdens het skeeleren goed naar de zijkant te duwen. Vergeet ook je armen niet, zwaai ze van voor naar achteren mee terwijl je vaart maakt en probeer hierbij een lichte hoek te houden.

Wil je naast recreatief skeeleren echt alles uit je work-out halen? Dan geldt: hoe lager bij de grond, hoe meer je je beenspieren en core traint. Je kunt er ook een intervaltraining van maken door op sommige stukken zo hard mogelijk te skeeleren en dit af te wisselen met een rustmoment waarbij je je laat uitrollen. Heb je in de buurt een route met heuvels of bruggen? Dan kun je jezelf natuurlijk extra uitdagen. Alleen nog wat goede bescherming voor je ellebogen, polsen en knieën om en je kunt aan de slag. 

Wil je iemand verrassen met een leuk cadeau? Ga dan voor een Bladcadeau! Hier doe je iemand weken- of zelfs maandenlang plezier mee en je hebt keuze uit ruim honderd tijdschriften. Extra fijn: t/m 20 april bestel je een Bladcadeau met 15% korting én wordt het gratis bezorgd vanaf € 15,00. Kijk snel op bladcadeau.nl.

Bron | Women’s Health, Vriendin
Beeld | iStock

Ook interessant