Gezondheid

Maar liefst tien redenen waarom een sinaasappel zo gezond is

maar-liefst-tien-redenen-waarom-een-sinaasappel-zo-gezond-is.jpg

Als versgeperst sapje bij het ontbijt, in partjes als tussendoortje of als vulling in een zomerse salade. Een sinaasappel is niet alleen lekker, maar ook veelzijdig én heel gezond. Deze vitaminebommetjes bevatten namelijk veel meer goede stoffen dan alleen vitamine C.

Van het verlagen van je bloeddruk tot het verliezen van wat laatste kilo’s: in deze lijst laten we zien waarom de sinaasappel zó gezond is dat het niet mag ontbreken op je fruitschaal.

1. Beschermt je immuunsysteem

Sinaasappelen staan erom bekend dat ze bomvol vitamine C zitten. Al in de zestiende eeuw wisten zeelieden dat citrusvruchten scheurbuik konden voorkomen. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor het in stand houden van de weerstand. Het beschermt ons lichaam tegen vrije radicalen. Die kunnen schade in het lichaam aanbrengen en ziektes veroorzaken.

2. Verlaagt je bloeddruk

Citrusvruchten, zoals sinaasappels, bevatten veel hesperidine, een stofje dat ook wel bekend staat als vitamine P. Uit onderzoek blijkt dat de stof een bloeddrukverlagende werking heeft. Een sinaasappel is ook gezond als je een te hoge bloeddruk hebt, dus.

3. Bestrijdt nierstenen

Sinaasappelsap, appelsap en grapefruitsap bevatten tonicum, een stofje dat versterkend werkt op met name je spieren. Wie elke dag een halve liter van één van deze sappen drinkt, zou volgens onderzoekers een veel kleinere kans hebben op het krijgen van nierstenen.

4. Vermindert de kans op kanker

Citrusvruchten verhogen de activiteit van een enzym in darmcellen, dat beschermt tegen kanker. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op darmkanker en leukemie verminderd kan worden dankzij sinaasappelen. Een studie uit 2002 heeft daarnaast aangetoond dat de kans op kinderleukemie kleiner wordt, wanneer het kind in de eerste twee levensjaren regelmatig sinaasappel en banaan binnenkrijgt. En meestal vinden ze dat nog heel lekker ook, zo’n fruithapje.

Lees ook: Deze 11 voedingsmiddelen kunnen helpen tegen allergieën

5. Verlaagt het cholesterol

Sinaasappels zijn een bron van vezels. En vezels kunnen helpen om je cholesterolgehalte omlaag te brengen. Daarnaast helpen de net besproken vitamine P en het stofje peptide een handje. Laatstgenoemde vertraagt namelijk de opname van vetten in het lichaam.

6. Helpt bij afvallen

Over het algemeen geldt dat je sneller afvalt als je voeding eet met een lage glycemische index. En laat de sinaasappel daar nou net aan voldoen! Klein minpuntje: sinaasappels zitten wel vol met fruitsuikers. Die kunnen het afvallen bemoeilijken. Wanneer je gewicht wilt verliezen, kun je je inname dus maar beter beperken tot twee stuks per dag.

7. Beschermt tegen reuma

Uit onderzoek blijkt dat de kans om reuma te ontwikkelen met de helft afneemt, wanneer je dagelijks een glas verse jus d’orange drinkt. Sinaasappelen bevatten namelijk veel ontstekingswerende stofjes die helpen bij het verlichten van de pijn en stijfheid van de gewrichten. Ook bij spierpijn is het eten van een extra sinaasappel dus heel gezond.

8. Een gunstige werking voor diabetici

Een sinaasappel is niet alleen gezond, omdat de citrusvrucht rijk is aan vitamine C, maar dus ook aan voedingsvezels. En die zijn niet alleen goed om je cholesterolniveau op peil te houden, ook je bloedsuikerspiegel wordt er heel blij van. Sinaasappels bevatten van nature fruitsuiker. Als fruitsuiker in combinatie met vezels wordt gegeten, dan wordt de fruitsuiker langzamer vrijgegeven. Je lichaam heeft dan meer tijd om de fructose te verbranden en dat betekent: geen grote schommelingen in je bloedsuiker. Diverse studies hebben aangetoond dat de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes type 1 of 2 stabieler is, wanneer ze voldoende vezels binnenkrijgen.

9. Zorgt voor een gezonde huid

De vitamine C in de sinaasappel beschermt je huid tegen schade door bijvoorbeeld de zon en zijn uv-stralen. Bovendien is deze vitamine noodzakelijk voor de aanmaak van collageen. De stof zorgt ervoor dat je huid soepel blijft.

10. Goed voor je ogen

Mensen die elke dag een sinaasappel eten, verminderen de kans op netvliesveroudering (maculadegeneratie), een ongeneeslijke oogziekte waarbij het gezichtsvermogen steeds verder achteruitgaat. Volgens de onderzoekers is dat te danken aan het feit dat de oranje vrucht vol zit met flavonoïden en antioxidanten. Hartstikke gezond dus, zo’n sinaasappel.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Universiteit van Wageningen, The American Journal of Clinical Nutrition, Mens & Gezondheid,
Beeld| iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant