Gezondheid

Schokkend: dít zijn de gevaren van een crashdieet

crashdieet.jpg

Hoe ouder je bent, hoe lastiger het wordt om af te vallen. Om sneller resultaat te zien wagen veel mensen zich dan ook aan een crashdieet, een afvalmethode waarbij je binnen korte tijd veel gewicht verliest. Alleen realiseren veel van hen zich niet dat zo’n dieet levensgevaarlijk kan zijn.

In The Today  Show vertelt de Australische arts Brad McKay over de gevolgen van zo’n dieet op je gezondheid.

Lusteloos gevoel

“Als je ineens binnen korte tijd veel afvalt, gaat het meestal om vocht dat je verliest. Het gevolg is dat je uitgedroogd raakt. Mensen voelen zich vaak lusteloos, hebben last van een slechte adem, buikpijn en daarnaast vergt het ook nog veel van hun hart,’’ aldus McKay.

Veel druk op je hart

Vooral dat laatste is erg gevaarlijk, omdat je hart ervoor zorgt dat er bloed door je lichaam wordt gepompt. Wanneer je wat zwaarder bent, moet je hart harder werken om het bloed te kunnen rondpompen. En dat kost veel energie. Als je ineens veel gewicht verliest, voelt je hart zich als het ware opgelucht: het kan eindelijk weer wat rustiger aan doen. Als je dan toch weer snel aankomt, moet je hart ineens weer schakelen naar een sneller tempo.

Klachten

Al deze omschakelingen vragen veel van je hart. Vooral voor bepaalde mensen kan dit erg gevaarlijk zijn, aldus McKay. Als je last hebt van de volgende klachten, is het verstandig om te stoppen met je dieet.

  • Pijn in je borst of het gevoel dat er iets strak wordt getrokken rondom je borst.
  • Pijn op de borst bij het sporten is helemaal een teken om voorzichtig te zijn.
  • Kortademigheid als je je inspant: dit is een teken dat je lichaam meer zuurstof nodig heeft, verstopte aderen kunnen resulteren in kortademigheid.
  • Overmatig zweten, duizeligheid en overgeven.

Langzaam opbouwen

In plaats van in een korte tijd veel gewicht te verliezen, kun je beter over een langere periode langzaam afvallen. Het is ook belangrijk om tijdens het afvallen geregeld je bloeddruk en cholesterol te checken én gehydrateerd te blijven. Ga niet ineens intensief en veel sporten, maar bouw het langzaam op.

Bron | dailymail.co.uk
Foto | iStock |

Ook interessant om te lezen

Ook interessant