Gezondheid

De schil van een kiwi of watermeloen eten? Dat kan gewoon!

kiwi-met-schil-eten.jpg

Het water loopt je waarschijnlijk niet meteen in de mond wanneer je denkt aan het kroontje van een aardbei of een hap uit de schil van een kiwi. Toch kun je ze echt eten. Sterker nog: daar zitten vaak allerlei gezondheidsvoordelen aan. 

Door de steeltjes van groente en de schil van fruit mee te eten, doe je niet alleen iets goeds voor je eigen gezondheid. Je helpt ook voedselverspilling tegen te gaan. Jaarlijks gooien we wereldwijd zo’n 1,3 miljard ton aan voedsel weg. Daarmee zouden we drie miljard mensen kunnen voeden. Van déze acht soorten groenten en fruit hoef je vanaf nu in elk geval (bijna) niets meer te verspillen.

Wortels, bieten, radijsjes en knolraap

Alle bovenstaande groenten hebben iets gemeen: hun groene steeltjes kun je eten. Sterker nog: ze zitten vol goede voedingsstoffen. Konijnen en andere knaagdieren weten dit al lang, nu wij nog. Je kunt de stelen in stukjes snijden en aan gerechten of salades toevoegen. Wanneer je ze te bitter vindt, kun je ze ook kort koken en vervolgens in ijskoud water weken. Daarmee zwak je de bittere smaak wat af. 

Kiwi’s

Oké, hij is vrij harig. Maar in principe kun je de schil van een kiwi gewoon eten. Juist de schil bevat veel vezels en vitamine C en E, dus dat kan een reden zijn om je over je aversie heen te zetten. Gaat het je echt te ver, dan kun je de haartjes er ook af borstelen. Of kiezen voor een kiwi gold, die een gladde schil heeft.

Bloemkool

Een bloemkool kun je ook van top tot teen opeten. De volgende keer dat je ’m klaarmaakt, hoef je de roosjes er niet netjes uit te snijden. Je kunt gewoon álles van de bloemkool in je gerecht verwerken. De steel kun je op dezelfde manier bereiden als de roosjes, of eventueel iets langer koken of stomen. Bladeren kun je altijd beter even kort koken en in koud water laten weken, zoals uitgelegd bij de wortels.

Aardbeien

We halen het kroontje op een aardbei meestal weg. Toch is ook dat deel hartstikke eetbaar. De smaak is ietwat bitter en lijkt daardoor een beetje op die van spinazie. Al zijn ze niet zoet, de kroontjes zijn wel top voor je gezondheid. Ze zijn goed voor je maag, darmen en gewrichten. Én ze bevatten veel vitaminen.

Pompoen

Ook van een pompoen kun je elk deel eten: schil, vruchtvlees, pitten, bladeren en stengel. De smaak van de bladeren is te vergelijken met die van spinazie, daarom kun je ze heel goed in gerechten met spinazie gebruiken. Pompoenpitten kun je verwerken in brood of zijn lekker als je met granola en/of yoghurt ontbijt.

Aardappelen

De schil van een aardappel is prima te eten. Veel mensen weten dit al, en ook in restaurants worden aardappelen en friet steeds vaker met ‘jasje’ geserveerd. Dat is ook nog eens gezond, want de meeste vitaminen en voedingsstoffen zitten in en net onder de schil. De schil bevat zelfs evenveel vitamine B(3) en C als de hele aardappel. Ook zit er veel ijzer, magnesium en kalium in.

Watermeloen

Het vruchtvlees van een watermeloen is ontzettend gezond, maar ook de schil zit boordevol voordelen. Watermeloenschil eten helpt tegen een hoge bloeddruk, bevordert je fitheid en voorkomt prostaatkanker bij mannen. Aan de andere kant: we begrijpen dat je niet de behoefte voelt meteen je tanden in die harde schil te zetten. Gelukkig kun je ’m op verschillende manieren bereiden: je kunt ’m fermenteren, er gelei van maken of schaven voor in een salade.

Andijvie

Ook bij andijvie zijn de groene stengels prima te eten. Ze smaken net zo lekker als de andijvie zelf en zitten vol gezonde vezels. Wel is het handig om ze eerst even te koken, omdat ze erg hard zijn. Doe dat net als bij de wortels: kort koken en vervolgens laten weken in ijskoud water.

Bron | bedrock.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Ook interessant