Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zóveel schepjes suiker gaan er in deze populaire winterse drankjes

suiker-winter-drankjes-margriet.jpg

Trakteer jij jezelf deze dagen regelmatig op een warme chocolademelk, een gingerbread latte of een ander winters drankje? Dan wil je enerzijds wel, maar anderzijds misschien niet verder lezen. 

Alle seizoensgebonden drankjes van jouw favoriete koffieketens, bevatten namelijk heel veel suiker. Maar er is een manier om die toch te drinken én je suikerinname binnen de perken te houden.

Meer dan 20 schepjes suiker

De Britse gezondheidsorganisatie Action on Sugar onderzocht meer dan 200 drankjes van bekende populaire koffieketens en kwam tot een mierzoete conclusie. Sommige van die drankjes bevatten meer dan twintig schepjes suiker. En dat terwijl volwassenen volgens de laatste voedingsrichtlijnen niet meer dan dertig gram (ongeveer zeven theelepels) suiker zouden mogen consumeren. Kinderen van zeven tot tien jaar mogen niet meer dan 24 gram (zes theelepels) per dag hebben. Voor kinderen van vier tot zes jaar, wordt een maximale suikerinname van negentien gram (vijf theelepels) per dag geadviseerd.

Gingerbread latte

De absolute topper uit het onderzoek? De Signature Caramel Hot Chocolate van Starbucks. Wie hier een grote versie van bestelt, drinkt in één keer maar liefst 758 calorieën weg. Het warme drankje bevat 93,7 gram suiker (23 schepjes) en dat is evenveel als drie blikjes cola.

Ook andere drankjes van de bekende Amerikaanse koffieketen bleken veel suiker te bevatten. Zo staat de Gingerbread Latte met havermelk op de derde plek van drankjes met het hoogste suikergehalte. Deze bevat volgens de onderzoekers 56,6 gram (veertien schepjes) suiker en heeft een energiewaarde van 523 calorieën.

Lees ook
In déze sinterklaaslekkernij zit de meeste suiker

Veganistisch is niet altijd gezonder

De gezondheidsorganisatie vermoedt dat veel consumenten verkeerde keuzes maken, omdat ze denken dat veganistische producten (zoals havermelk) altijd gezonder zijn. Dit is volgens de organisatie niet altijd het geval. Veel koffieketens gebruik namelijk alternatieven voor koemelk die barsten van suikers. Ook het gebrek aan etiketten zorgt volgens de organisatie voor misleiding.

Daling van het suikergehalte

“Koffieketens en cafés moeten veel grotere stappen nemen om het suikergehalte en de grootte van de porties te verkleinen”, zegt één van de onderzoekers. Volgens een woordvoerder van Starbucks wordt daar al een paar jaar aan gewerkt. “We zijn al sinds 2015 bezig om het suikergehalte in ons assortiment te verminderen. Dat heeft inmiddels geleid tot een afname van negen procent in het suikergehalte van ons assortiment.”

Amandelmelk

Wil je voorkomen dat al die suiker in december 2020 nog steeds op je dijen zit? Dan kan een kleine vervanging al het verschil maken. Wanneer je bij Starbucks de havermelk laat vervangen voor amandelmelk, daalt het suiker gehalte al met achttien gram (4,5 schepjes).

Bron | BBC
Beeld | iStock

Ook interessant