Gezondheid

Met dít schema zou je binnen 24 uur van je verkoudheid af moeten zijn

met-dit-schema-zou-je-binnen-24-uur-van-je-verkoudheid-af-moeten-zijn.jpg

Loop jij al een tijd rond met een hardnekkige verkoudheid? En heb je al van alles geprobeerd om ervan af te komen? Wij hebben misschien de ultieme remedie.

Er gaat op internet een schema rond dat door dokters is opgesteld. Dat schema zou helpen om binnen 24 uur van je verkoudheid verlost te zijn.

Heet douchen

Wakker geworden met een verstopte neus? E. Neil Schachter, auteur van The good doctor’s guide to cold and flu, raadt aan om de dag dan te beginnen met een hete douche. Volgens de Amerikaanse arts is dat de eerste stap om weer makkelijker te kunnen ademen. Stoom zorgt ervoor dat je holtes weer ‘open’ gaan.

Vlierbessensiroop

Na het douchen is het tijd voor wat vlierbessensiroop. Volgens de Amerikaanse kinderarts Heather Jeney hebben vlierbessen anti-virale eigenschappen en geven ze ons immuunsysteem een boost. Zij raadt dan ook aan om drie keer per dag 2 theelepels van de siroop te nemen. Daardoor wordt je verkoudheid minder hevig en duurt hij minder lang. Ook fijn: de siroop werkt preventief. Zodra je een verkoudheid voelt opkomen, kun je volgens haar dan ook het best direct een flesje in huis halen.

Ontbijt

Na je shotje vlierbessensiroop is het tijd voor het ontbijt. Sla je gebruikelijke bakje koffie en croissantje over en ga in plaats daarvan voor een ontbijtje met eieren en een kop thee. Eieren bevatten volle proteïnen, wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren bieden. Uit verschillende studies is gebleken dat die helpen bij het bestrijden van een infectie. Het kopje thee (met eventueel wat citroen en honing) heeft weer een verzachtend effect op je keel en neus.

Lunch

Tijd voor de lunch? Ga dan voor een gezonde salade met kikkererwten en pompoenpitten. Die bevatten zink, een voedingsstof die je lichaam helpt om zichzelf te beschermen tegen infecties en ontstekingen.

Water, water en nog eens water

Zorg er ook voor dat je gedurende de dag genoeg water drinkt. Je kunt sneller uitgedroogd raken als je verkouden bent. Daarnaast helpt water het slijm in je neus en keel weg te werken.

Licht sporten

Sporten is waarschijnlijk wel het laatste waar je zin in hebt, maar het helpt écht. Maak bijvoorbeeld even een ommetje of ga een klein stukje fietsen. Je krijgt er energie van en doordat je dieper gaat in- en uitademen, heb je minder last van je verstopte neus.

Voor het slapen

Het is belangrijk om ’s avonds je neus even goed ‘schoon te maken’. Slijm dat tijdens je slaap blijft zitten, kan ervoor zorgen dat je een infectie oploopt. Gebruik daarom een neusspray of zoutoplossing voordat je naar bed gaat.

Voldoende nachtrust

Tot slot is het belangrijk dat je genoeg slaap krijgt. Lekker en voldoende slapen is ontzettend belangrijk, omdat je lichaam minstens zeven uur nachtrust nodig heeft om te vechten tegen de ziektekiemen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Grazia
Beeld | iStock

Ook interessant