's Ochtends of 's avonds yoga? Dit is de beste optie Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

's Ochtends of 's avonds yoga? Dit is het beste moment om je matje uit te rollen

Je dag goed beginnen met een sessie, of juist ‘s avonds voordat je in bed kruipt: yoga kan vele voordelen voor je (mentale) gezondheid hebben. Maar wat is nou het beste moment op de dag voor een yogasessie?

Dat ligt er maar net aan wat je doel is: we leggen het uit.

Dit is het beste moment van de dag voor een yogasessie

Veel mensen zweren bij yoga, niet alleen omdat het veel mentale problemen wegneemt, maar ook omdat het duidelijke voordelen voor je gezondheid heeft. De een rolt haar matje uit zodra ze ‘s ochtends uit bed stapt, terwijl de ander met een yogasessie zorgen van de afgelopen dag van zich afschudt voordat ze in bed stapt. Maar welke van de twee is nou de beste optie?

GezondheidsNet vroeg het aan yogadocent Rolf van Berkel, die met een genuanceerd antwoord kwam: het ligt er namelijk aan wat je doel van de yogasessie is. Wil je de dag krachtig starten, en energie verzamelen voor de activiteiten die gaan komen? Dan is het verstandig om direct na het wakker worden een yogamoment in te plannen. Wil je stress juist van je afschudden, en tot rust komen voordat je aan je nachtrust begint? Plan dan een yogasessie tussen je avondeten en bedtijd in.

Verschillende soorten yoga

Naast de verschillende momenten om een yogasessie in te plannen, is het ook nog van belang welke soort yoga je beoefent. Wist je namelijk al dat er ruim twintig verschillende soorten yoga bestaan? Hoewel veel van deze soorten overeenkomsten hebben, zitten er ook grote verschillen in. Zo is Power Yoga de beste manier om snel energie te krijgen, waardoor deze variant zeer geschikt is voor in de ochtend. Poses die hierbij passen zijn onder andere downward facing dog, inversions en de zonnegroet, zo vertelt yogaleraar Jess Penesso aan Well + Good.

Yin Yoga zorgt daarentegen voor rust in je hoofd én lichaam -dat maakt deze vorm perfect voor een yogasessie in de avond. Denk hierbij aan poses als child’s pose en een rugligging met je benen tegen de muur. Combineer je deze rustige vorm van yoga met enkele minuten meditatie, dan kun je gegarandeerd slapen zonder stress, zo verzekert Penesso.

Bron | GezondheidsNet, Well + Good

Leonie CollombonGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden