Gezondheid

Rugpijn? Probeer déze vorm van yoga dan eens

veel-rugpijn-probeer-deze-vorm-van-yoga-dan-eens.jpg

Dat yoga goed voor je is, is al langer bekend (en hebben we hier al eens uitgelegd). Nu zoomen we in op een speciale vorm van yoga die vooral heel goed is als je last hebt van rugpijn.

Misschien is ‘ie ook voor jou wel het proberen waard.

Kundalini-yoga

Kundalini-yoga is niets nieuws. Sterker nog, het is al duizenden jaren oud. En als je wel vaker yoga hebt gedaan, heb je enkele oefeningen van deze yogavorm misschien al eens uitgevoerd. Maar je moet het maar net kennen. Kundalini wordt omschreven als een yoga-oefening die zich het meest focust op de energie in je ruggengraat. Denk daarbij aan ademhalingsoefeningen, verschillende posities en meditatie.

Energie

“Er wordt geloofd dat kundalini – een goddelijke, vrouwelijke energie – als een soort opgerolde slang in onze ruggengraat leeft”, legt yogalerares Katie Davidson uit aan lifestylewebsite Popsugar. Ze legt uit hoe chakra’s, ofwel energiebronnen in je lichaam, zich het meest langs je ruggengraat bevinden, van je hoofd tot je onderrug. Daarom wordt er dus zo op je ruggengraat gefocust.

Beter met (rug)pijn omgaan

Dat klinkt misschien een beetje spiritueel, maar ook vanuit medisch opzicht wordt er enthousiast gereageerd op kundalini-yoga. En niet alleen om de goede stretch die je je rug ermee geeft. “Een van de mooiste aspecten van kundalini-yoga zijn de meditatie en de ademhalingstechnieken”, vertelt neurochirurg Sheri Dewan. “Dit kan patiënten goed helpen om met (rug)pijn om te gaan, omdat ze hun gedachten en lichaam van elkaar leren te onderscheiden.” Uit onderzoek is al eerder gebleken dat dagelijks mediteren chronische pijn kan verminderen.

Overleggen met je huisarts of fysio

Het advies van de experts is om kundalina-yoga tenminste één keer per week thuis te proberen. Maar let op: kundalina-yoga werkt niet per se voor iedereen. Als je kampt met rugpijn, kun je het best even met je huisarts of fysiotherapeut overleggen. Je wilt natuurlijk geen blessures oplopen.

Dit zijn twee voorbeelden van simpele kundalini-oefeningen die je thuis al kunt proberen:

1. De neerwaartse hond

2. De kat-koe-houding

Dit is een van de best verkochte yogamatten op Bol.com:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Popsugar
Beeld | iStock

Ook interessant