Gezondheid

Verantwoord snoepen? Zo gezond is een handje rozijnen

zijn-rozijnen-gezond-zo-verantwoord-is-dit-tussendoortje.jpg

Zin in een kleine zoete snack tussendoor? Neem dan eens een handje rozijnen. De kleine gedroogde druiven zitten namelijk boordevol vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. En ze zijn daarnaast ook nog eens hartstikke goed voor de lijn. Zo gezond zijn rozijnen echt.

Doordat rozijnen zo mierzoet zijn, vraag je je misschien af of dit wel zo gezond is. Hoewel je vanaf nu natuurlijk niet alleen nog maar rozijnen moet snacken, is dit wel het perfecte gezonde alternatief voor snoep.

Zo gezond zijn rozijnen 

Dat komt omdat ze vol magnesium, kalium, polyfenolen en vitaminen uit de B-groep zitten. Wel zitten er in rozijnen een hoop calorieën, namelijk 285 kilocalorieën per 100 gram. Maar omdat rozijnen een hoge vezelconcentratie bevatten, heb je sneller een verzadigd gevoel dan wanneer je naar snoep grijpt. Met 5,4 gram vezels per 100 gram rozijnen zit je niet alleen sneller vol, die hoge hoeveelheid vezels is ook bevorderlijk voor je darmwerking. Dit werkt tegen verstopping, en zorgt dat afvalstoffen beter worden afgevoerd. 

Goed tegen tandplak

Hoewel er 64 gram natuurlijke suikers in 100 gram rozijnen zitten, is de snack volgens Amerikaanse microbiologen niet schadelijk voor je tanden. Rozijnen zouden zelfs bacteriedodende bestanddelen bevatten, waardoor de groei van verschillende bacteriën in je mond wordt afgeremd, en waardoor er minder snel tandplak ontstaat. Dat komt vooral door het linolzuur in rozijnen. 

Lees ook: Dit is waarom een goede mondgezondheid van groot belang is

Hart- en bloedvaten

Ook zijn rozijnen goed voor je hart- en bloedvaten door de polyfenolen, vitamine B en C. Deze beschermen je tegen een hoge bloeddruk. Daarnaast zorgt ook de dosis ijzer en mineralen in rozijnen dat je bloedwaardes op peil blijven. Daarmee verklein je de kans op bloedarmoede.

Geen vervanger voor vers fruit

Dat rozijnen zo zoet zijn komt omdat 90 procent van het water uit de druif verdwijnt tijdens het droogproces. En hoewel ze nog steeds vol gezonde voedingsstoffen en bomvol vezels zitten, kan het vers fruit niet volledig vervangen. Dat komt omdat er veel vitamine C verloren gaat tijdens het drogen. Wil je het dus echt gezond aanpakken? Dan kun je het beste blijven afwisselen tussen vers en gedroogd fruit. 

Bron | Plusonline, Gezonderleven, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant