Gezondheid

Waarom het laten rotten van je eten hartstikke gezond voor je kan zijn

rotten-eten.jpg

Hoewel fermenteren altijd een nogal stoffig imago heeft gehad, is daar de laatste tijd verandering in gekomen. Steeds meer mensen kiezen er namelijk voor om hun eten en drinken gecontroleerd te laten ‘rotten’.

Maar wat zijn nu precies de gezondheidsvoordelen van fermenteren? En hoe kun je hier zelf mee aan de slag?

Wat is fermenteren?

Je staat er misschien niet bij stil, maar veel producten die je dagelijks eet of drinkt zijn gefermenteerd. Denk bijvoorbeeld aan koffie, kaas en brood. “Fermenteren betekent eigenlijk dat je groente en fruit gecontroleerd laat rotten”, zo legt fermentatiegoeroe Christian Weij uit aan Nu.nl. “Hier heb je niet veel meer voor nodig dan zout, water, steriele potten en tijd. Bacteriën doen de rest.” Hij neemt zuurkool als voorbeeld. “Om dit te maken wordt er zout toegevoegd aan witte kool. Hierdoor kan de melkzuurbacterie als enige overleven. Deze bacterie zet suikers om in melkzuur, een belangrijke stof voor je darmen.”

Wat maakt fermenteren zo gezond?

Door het proces van fermentatie komen er bacteriën vrij, ook wel probiotica genoemd. Probiotica zijn goede darmbacteriën die het maagzuur overleven en daardoor de darm bereiken. Ze kunnen bijdragen aan de balans van het microbioom, ook wel darmflora genoemd. Deze miljarden beestjes in de darm helpen ons om onze weerstand op peil te houden en helpen onze darmen bij de vertering van voedsel. Dit doen ze bijvoorbeeld door slechte stoffen zoals suikers af te breken. Elk soort gefermenteerd voedsel heeft haar eigen unieke bacteriën met ieder verschillende functies.

Lees ook: deze voedingsmiddelen zijn de reden dat je scheten zo stinken

Verteren van lactose

Bacteriën uit melkkefir zijn bijvoorbeeld heel goed in het verteren van lactose en andere suikers. “Dat is het mooie van de natuur dat gunstige bacteriën goed tegen zuur kunnen, omdat ze die zuren vaak zelf maken”, legt Christian uit. “Alles wat kwaad kan, kan niet tegen zuur. Probiotica overleven dus de enorm zure maag. In onze dikke darm is het bijvoorbeeld ook lichtzuur, daar hebben onze melkzuurbacteriën een belangrijke rol in.”

Darmbacteriën

Nu klinkt het misschien een beetje gek om expres bacteriën te gaan eten, maar de gedachte dat alle bacteriën slecht voor je zijn, is volgens Christian achterhaald. “Het wordt juist steeds meer duidelijk dat hoe meer soorten bacteriën je in je darmen hebt, hoe gezonder je bent. Het is dan ook belangrijk om goed voor je darmbacteriën te zorgen.” Dit doe je, zoals je misschien al wel weet, onder andere door veel vezels te eten.

Zelf fermenteren

Hoewel je tegenwoordig genoeg gefermenteerde producten kant en klaar in de supermarkt kunt kopen, kun je ook heel gemakkelijk zelf thuis aan de slag gaan. Volg deze vijf stappen op en je hebt je eigen potje met gefermenteerde groente:

  1. Snijd of rasp de groente in reepjes
  2. Voeg twee procent zout toe (twee gram per honderd gram groente)
  3. Kneed het zout door de groente
  4. Doe de gepekelde groente in een glazen pot
  5. Laat het een aantal weken met rust

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Nu.nl, Maag Lever Darm Stichting
Beeld | iStock

Ook interessant