Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De 6 symptomen van rusteloze benen (Restless Legs Syndroom)

restless-legs-deze-symptomen-wijzen-op-rusteloze-benen.jpg

Als je ’s avonds of ’s nachts vaak last hebt van een kriebelend, tintelend of onrustig gevoel in je benen, heb je misschien last van het Restless Legs Syndroom (RLS). Mensen met rusteloze benen kunnen door dat gevoel hun benen simpelweg niet meer stil houden.

De aandoening kan vaak op zich geen kwaad, maar de klachten zijn wel erg vervelend.

Wat is Restless Legs Syndroom?

Het Restless Legs Syndroom is een aandoening van het zenuwstelsel, waarbij je last hebben van tintelende, onrustige benen die je ‘moet’ bewegen. In veel gevallen verdwijnen restless legs niet meer wanneer je er eenmaal last hebt; vooral wanneer er geen duidelijke oorzaak is.  Er zijn relatief veel mensen in Nederland met het Restless Legs Syndroom: ongeveer één op de twintig mensen zou er last van hebben. De diagnose wordt meestal gesteld bij mensen van middelbare leeftijd, maar het komt ook steeds meer voor bij jongere mensen. Vrouwen hebben vaker last van rusteloze benen dan mannen; ook lijkt er een erfelijke aanleg te zijn.

Symptomen van restless legs

Als je last hebt van restless legs, heb je meestal last van de volgende zes symptomen:

  1. Je hebt last van tintelingen, kriebels of simpelweg een vervelend gevoel in je benen. Vooral in de onderbenen hebben mensen met restless legs vaak klachten. ’s Avonds en ’s nachts is dit symptoom meestal het heftigst, maar ook op andere momenten tijdens zitten of liggen kan het voorkomen.
  2. Wanneer je deze klachten hebt, voel je hierbij een onbedwingbare onrust in je benen. Je ‘moet’ bewegen om het vervelende gevoel even kwijt te raken, al werkt dat in lang niet alle gevallen dan ook.
  3. Tijdens je slaap maken je benen soms vanzelf schokkende bewegingen, die een beetje lijken op tics of spasmen. Je kunt deze bewegingen niet tegenhouden en ze komen regelmatig terug.
  4. De klachten zijn vaak het ergst vlak voor het inslapen, wanneer iemand tot rust probeert te komen.
  5. Veel mensen met restless legs slapen ’s nachts heel slecht. Door het onrustige gevoel in hun rusteloze benen hebben ze moeite met in slaap vallen, en door de schokkende bewegingen worden ze vaak wakker. Overdag kun je hierdoor moe of slaperig zijn.
  6. Een laatste symptoom van restless legs is dat het gevoel ook ontstaat wanneer als mensen lang zitten. Bijvoorbeeld in een bus, bioscoop of vliegtuig hebben mensen met deze aandoening dus ook klachten.

Oorzaken

Helaas is het vaak lastig een exacte oorzaak vast te stellen voor het Restless Legs Syndroom; een duidelijke reden voor de aandoening is er nog niet. Sommige mensen lijken deels een erfelijke aanleg te hebben voor de aandoening, waardoor zij een grotere kans hebben op restless legs. Overgewicht, roken, alcohol, koffie en weinig beweging kunnen mogelijk de klachten verergeren. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen de aandoening veroorzaken of verergeren, en hebben zwangere vrouwen er vaker last van (na de bevalling verdwijnen de klachten vaak weer). Ook schildklierproblemen, nierfunctiestoornissen, spataderen en de ziekte van Parkinson kunnen rusteloze benen veroorzaken. Ook zouden rusteloze benen veroorzaakt of verergerd kunnen worden door een ijzertekort.

Doktersadviezen

Wanneer je eenmaal last hebt van restless legs, dan blijven de klachten meestal helaas terugkomen. Maar vaak zijn er ook periodes dat het beter gaat en je minder last hebt. Als je geen ijzertekort hebt en er ook geen andere medische of medicinale oorzaken zijn te vinden, dan kunnen de volgende maatregelen helpen om de klachten te verminderen of voorkómen dat je last krijgt.

  • Drink ’s avonds geen koffie of andere cafeïnehoudende dranken.
  • Stop met roken.
  • Zorg dat je overdag voldoende beweging krijgt, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of te zwemmen.
  • Maar: vermijd intensief sporten vlak voor het slapengaan, dat kan de restless legs juist triggeren.
  • Drink niet meer dan één glas alcohol per dag en liever niet dagelijks; dat heeft overigens ook veel andere gezondheidsvoordelen.
  • Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op. Regelmaat is goed voor je slaapritme.
  • Neem warme of juist koude voetenbaden, om je onderbenen tot rust te brengen.
  • Sommige mensen hebben baat bij magnesiumsupplementen. Neem deze echter niet voor je eerst je bloedwaarden hebt laten controleren bij de huisarts.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Thuisarts, Stichting Restless Legs Syndrome, Nederlandse Vereniging voor Neurologie
Foto | Getty Images

Ook interessant