Gezondheid

9 redenen waarom je óndanks je dieet toch geen gewicht kwijtraakt

9-redenen-waarom-afvallen-niet-lukt-ondanks-je-dieet.jpg

Heel frustrerend: je eet gezond, houdt je netjes aan je dieet maar tóch lukt het je niet om kilo’s kwijt te raken. Hoe kán dat toch? We zetten de 9 meest voorkomende redenen dat afvallen niet lukt voor je op een rij.

Van niet genoeg water tot een medische oorzaak: ze kunnen allemaal de boosdoener zijn die jouw gewichtsverlies tegenhoudt.

1. Je valt wél af, op een andere manier

Misschien zie je de kilo’s er nog niet van afvliegen, maar ben je wel aan het afvallen. Het is normaal om af en toe een paar dagen (of weken) geen verschil te zien op de weegschaal, terwijl je wel aan het afvallen bent. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat je naast je dieet veel sport en daardoor spieren krijgt die het gewicht van vet overnemen. Of omdat je hormonen wat uit balans zijn en je extra vocht vasthoudt. Niet meteen iets om je druk om te maken dus. Maar hoe weet je dan wél dat je op de goede weg bent? Dat lees je hier.

2. Je let niet op wat je drinkt

Misschien eet je gezonde maaltijden, maar drink je daarbij graag een cappuccino met volle melk, een glas cola of een wijntje. Dan hebben we slecht nieuws: óók die drankjes kunnen ervoor zorgen dat je gewicht maar niet omlaag gaat. Vooral suikerrijke drankjes blijven volgens onderzoekers vaak één van de redenen zijn dat mensen maar niet afvallen. Hoewel je op die manier heel wat calorieën binnenkrijgt, neemt je hersenen die niet goed waar en heb je dus nog nét zo veel trek als wanneer je water drinkt. Dat geldt niet alleen voor frisdrankjes, maar ook voor fruitsappen. Hier lees je meer over wat je wél zou kunnen drinken wanneer je wat kilo’s kwijt wilt.

3. Te korte nachten

Goed slapen is niet alleen nodig om fit te zijn én goed voor je mentale gezondheid, ook je gewicht lijdt eronder wanneer je niet genoeg uur in dromeland doorbrengt. Volwassenen die niet genoeg slapen hebben volgens onderzoek maar liefst 55 procent meer kans op obesitas. Bij kinderen zou dat percentage nog hoger liggen, namelijk op 89 procent. Op tijd naar bed dus, wanneer je wilt afvallen.

Lees ook: Afvallen in je gezicht? Zó kun je dat het beste aanpakken

4. Je eet niet mindful

Mindful eten klinkt misschien een beetje zweverig, maar is wél belangrijk wanneer je af wilt vallen. Te snel eten, eten met te veel afleiding en onbewust overeten kunnen allemaal redenen zijn dat afvallen je niet lukt, óndanks dat je denkt dat je goed bezig bent. Bij mindful eten prober je alleen te focussen op de maaltijd die voor je neus staat. Daardoor ben je bewuster bezig met eten, eet je langzamer en geeft je lichaam beter aan wanneer je genoeg hebt gehad.

5. Je eet onbewust meer dan je denkt

Als je al langere tijd op dieet bent en nóg niet afvalt, kan het zo zijn dat je simpelweg te veel eet. We zeggen zéker niet dat je maar weinig calorieën binnen mag krijgen, maar onderzoeken tonen wel aan dat mensen de hoeveelheid die ze eten bijna altijd onderschatten. Het is een idee om aan het begin van je dieet – of wanneer je niet afvalt – een voedingsdagboekje bij te houden om te checken hoeveel je nu echt eet. Als je wilt, kun je ook nog de calorieën optellen zodat je een beter beeld krijgt van je dieet. Meestal is het niet nodig om dit langere tijd te doen, maar is het alleen een hulpmiddel om meer overzicht in je eetgewoonten te krijgen.

6. Niet voldoende beweging

Hoewel een gezond dieet essentieel is als je wilt afvallen, is ook voldoende beweging heel belangrijk. Niet alleen helpt het om meer calorieën én ongezond buikvet te verbranden, het is ook nog eens heel goed voor je hart, longen en gewrichten om regelmatig te sporten. Het beste kun je gaan voor een combinatie van cardiotraining en training met gewichten. Die laatste zorgt voor extra spieren die vet sneller verbranden, terwijl die eerste zorgt voor het verbranden van calorieën en trainen van je hartspieren.

Lees ook: 8 koolhydraatrijke ingrediënten die juist hélpen bij het afvallen

7. Je hebt (onbewust) een medische aandoening

Als andere redenen niet voor jou gelden, zou het kunnen dat een medische aandoening de oorzaak is dat afvallen niet lukt. Soms kunnen medische problemen het namelijk een stúk moeilijker maken om kilo’s kwijt te maken. Denk bijvoorbeeld aan een te traag werkende schildklier of PCOS. Ook bepaalde medicatie kan voor gewichtstoename of afvallen moeilijker maken. Denk dan bijvoorbeeld aan corticosteroïden, antipsychotica of antidepressiva. Als je denkt dat deze redenen de boosdoener zijn bij jou, ga dan langs je huisarts voor professioneel advies.  

8. Je drinkt niet genoeg water

Water is geen wondermiddeltje waardoor de kilo’s eraf zullen vliegen, maar niet voldoende drinken kan wél zorgen dat afvallen moeilijker gaat. Onze hersenen denken namelijk vaak dat we trek hebben, terwijl we éigenlijk dorst hebben. Daardoor kun je bijvoorbeeld onbewust meer eten. In een studie van 12 weken bleek bijvoorbeeld dat mensen die dertig minuten voor een maaltijd een halve liter water drinken, 44 procent méér afvallen dan mensen die dat niet deden. Pas wel op dat je niet té veel drinkt, want dat kan weet vervelende gevolgen hebben.

9. Je eet niet voldoende

Wanneer je wilt afvallen is je eerste gedachte waarschijnlijk om minder te gaan eten, maar dat blijkt ook flink tégen je te kunnen werken. Als je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je minder snel afvallen. Je hebt namelijk calorieën nodig om calorieën te kunnen verbranden. Meestal merk je niet alleen dat je te weinig eet doordat je niet afvalt, maar wordt je ook prikkelbaar en krijg je last van hoofdpijn. Meer daarover lees je hier.


Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Healthline, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant