Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

6 mogelijke redenen waarom je ineens aankomt zónder meer te eten

aankomen-reden-zonder-te-veel-eten.jpg

Soms weet je precies waar die extra kilo’s vandaan komen. Je hebt bijvoorbeeld de afgelopen weken wat meer gegeten, of bent gestopt met sporten. Maar wat als de pondjes eraan lijken te vliegen, terwijl je niks veranderd hebt? Misschien is er dan sprake van een van déze zes redenen waarom je aankomt, die niet met je dieet te maken hebben.  

Twijfel je over de oorzaak van een grote gewichtsverandering? Dan is het slim om een afspraak te maken bij de huisarts.  

1. Je gebruikt sinds kort nieuwe medicijnen

Ben je gestart met een nieuwe anticonceptiepil, slik je antidepressiva of bijvoorbeeld de ontstekingsremmer prednison? Dan kan het zijn dat dit één van de redenen is dat je aankomt in gewicht, zonder dat je op het gebied van dieet veel veranderd hebt. Sommige medicatie zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld meer vocht vasthoudt, je stofwisseling vertraagt of dat je (onbewust) meer gaat eten. Hier lees je hoe je volgens een diëtist weer van die kilo’s afkomt, als je dat wilt.

2. Je hebt een traag werkende schildklier

Heb je naast die onverklaarbare gewichtstoename ook last van bijvoorbeeld vermoeidheid, kouwelijkheid of psychische klachten? Dan zou het zo kunnen zijn dat je een traag werkende schildklier hebt. Een te langzaam werkende schildklier maakt niet voldoende schildklierhormoon aan, terwijl dat hormoon heel belangrijk is voor ons lichaam. Het schildklierhormoon heeft namelijk invloed op bijna alle lichaamscellen, maar vooral op de stofwisseling en het hartritme. Een tekort zorgt dus voor dit soort vervelende symptomen. Herken je je hierin? Dan is een bezoek aan de huisarts verstandig.

3. Je bent in de overgang

Ook de overgang mag niet missen in dit lijstje met redenen waarom je aankomt, zonder dat je meer eet. Door alle hormoonschommelingen die voor en tijdens de overgang, kun je te maken krijgen met een tragere stofwisseling en een veranderde vetverdeling in je lichaam. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten, maar helaas is er weinig wat je ertegen kunt doen. Door gezond te (blijven) eten en voldoende te bewegen, kun je deze kilo’s vaak voorkomen of beperken.

Lees ook:
Déze symptomen kunnen wijzen op de overgang

4. Je hebt een slaaptekort

Slaap je maar weinig? Dan zou dat ervoor kunnen zorgen dat je wat aangekomen bent in gewicht. Slapen heeft namelijk invloed op twee verschillende hormonen die te maken hebben met eten. Het gaat om ghreline en leptine. Ghreline zorgt ervoor dat we trek krijgen en wordt daarom ook wel het hongerhormoon genoemd. Leptine is juist het hormoon dat ons lijf aanmaakt wanneer we vol zitten en zorgt dat we niet door en te veel willen eten. Uit onderzoek blijkt dat niet voldoende slapen zorgt voor een grotere hoeveelheid ghreline in je bloed, terwijl de hoeveelheid leptine juist afneemt. Door die combinatie heb je dus veel meer trek, waardoor je na een korte nacht vaak (onbewust) meer én vaker eet. Op de lange termijn kan dat dus zorgen voor gewichtstoename.

5. Je drinkt veel calorierijke drankjes

Let je heel goed op wat je eet, maar houd je de calorieën in je drankjes eigenlijk niet in de gaten? Dan kan ook dat ervoor zorgen dat je tóch nog aankomt. Een glas frisdrank met suiker of een lekker wijntje bij het eten lijken niet zo heel erg, maar als je regelmatig zoiets drinkt tikt het toch aan qua calorieën. Daarnaast zorgt alcohol er ook nog eens voor dat je stofwisseling trager wordt en je dus minder calorieën verbrandt. Misschien tóch maar wat vaker een glas water nemen dus, als dit één van de redenen is waarom jij aankomt zonder meer te eten.

Lees ook:
Déze 8 drankjes kun je het beste drinken als je wilt afvallen

6. Je hebt veel last van stress

Te veel stress kan zorgen voor allerlei psychische en lichamelijk klachten. Van hoofdpijn en hartkloppingen tot – je raadt het al – gewichtstoename. Dat je aankomt wanneer je stress hebt, heeft verschillende redenen. Ook verschilt het enigszins van persoon tot persoon: sommige mensen vallen juist af bij extreme, langdurige stress. Vaak is het echter zo dat het stresshormoon cortisol effect heeft op je stofwisseling én ervoor zorgt dat je meer trekt hebt. Twee vliegen in één klap dus, maar dan niet echt op een positieve manier. Ook kan dit hormoon ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel hebt of last krijgt van verstopping, waardoor je je zwaarder voelt.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, NHS
Beeld | Getty Images

margriet 9

Margriet 09 ligt nu in de winkel! Daarin lees je deze week een interview met actrice Johanna ter Steege, de lekkerste recepten voor maaltijdsoepen, Joke’s kinderen worden doof en blind, een dossier over rituelen en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant