Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Twee kilo zwaarder in een dag? Vijf redenen waarom je gewicht schommelt volgens een diëtist

vijf-redenen-waarom-je-gewicht-schommelt-volgens-een-dietist.jpg

Je stapt op een ochtend op de weegschaal en je bent stabiel in gewicht. De volgende ochtend ben je plotseling twee kilo aangekomen. Hoe kan dit? Je hebt niet meer dan normaal gegeten. Een verwarrende ervaring die veel van ons wel eens overkomt en heel demotiverend kan zijn als je wat kilo’s kwijt wil. Diëtiste Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan vertelt waarom het kan dat je gewicht soms zo schommelt.

Er zijn verschillende dingen die de boosdoener kunnen zijn.

Geen twee kilo vet

Om maar meteen te beginnen met het goede nieuws: je bent waarschijnlijk geen twee kilo vet in één dag aangekomen. Om dit daadwerkelijk te bereiken zou je namelijk bijna 14.000 calorieën moeten eten, bovenop wat je normaal eet. Dit staat gelijk aan veertien grote pizza’s.  Maar twee kilo aan water aankomen? Dat is gemakkelijk. Het is belangrijk om te weten dat je gewicht dagelijks zal schommelen, maar het betekent niet dat je strategie voor gewichtsverlies niet werkt.

Vijf redenen waarom je gewicht schommelt

Wat is er dan wel aan de hand? Hier zijn vijf redenen waarom je weegschaal gekke dingen doet en waarom gewichtsschommelingen normaal zijn:

1. Je bent uiteten geweest of junkfood gegeten

Zout en koolhydraten veroorzaken beide waterretentie, waardoor je gewicht tijdelijk zwaarder wordt. En als je ze combineert, dan kan je erop rekenen dat je volgens de weegschaal bent aangekomen. Dit gebeurt vooral na een maaltijd buiten de deur, aangezien restaurantvoedsel over het algemeen meer zout en koolhydraten bevat dan voedsel dat we thuis koken – zelfs als we proberen om gezonde keuzes te maken.

2. Je bent of wordt ongesteld

Je menstruatiecyclus kan ervoor zorgen dat je lichaam tijdens bepaalde periodes van de maand meer water vasthoudt, wat resulteert in een lichte gewichtstoename. En dan lijkt het dus alsof je gewicht schommelt. Je merkt misschien dat je gewicht op de eerste dag van je menstruatie iets hoger is dan je gewend bent. Je gewicht zou binnen een paar dagen na het begin van je cyclus terug moeten gaan naar je normale gewicht.

3. Er is een hittegolf

Je herkent het misschien wel in de zomer: ringen gaan niet meer om en je enkels zijn opgezwollen. Wanneer je hier gevoelig voor bent is het goed om bij hoge temperaturen de weegschaal links te laten liggen. Vocht vasthouden in de zomer zit zo: wanneer je meer zweet om de warmte kwijt te kunnen heb je ook meer water nodig. Je lichaam reageert automatisch op deze situatie; het verbetert de vochtbalans door dorst beter af te stemmen op je waterbehoefte, het bloedvolume te vergroten en het totale lichaamsvocht te verhogen. In de zomer kan het lichaamsgewicht daarom met enkele kilo’s stijgen.

4. Je hebt later dan normaal gegeten

Als je laat voor het slapengaan eet, kan je ’s morgens een toename op de weegschaal zien. Het eten is nog niet volledig verteerd en zit nog in de darmen. Ongeacht de calorische inhoud, eten en drinken wegen allemaal iets. Het drinken van een glas water zal je lichaam zwaarder maken, omdat water gewicht heeft. Hetzelfde geldt voor de groenten in je salade. Daardoor kan het dus lijken alsof je gewicht schommelt, maar moet je lichaam het eten gewoon nog verwerken.

5. Moeizame stoelgang

Constipatie kan je gewicht doen toenemen. Het is geen onderwerp waar mensen graag over praten, maar je ontlasting weegt een paar honderd gram, en als je een paar dagen niet in staat bent geweest om je darmen te legen, zal het kloppen dat je zwaarder weegt. Als je eenmaal naar het toilet gaat, zou je het getal op de weegschaal weer naar beneden moeten zien gaan. Een moeizame stoelgang komt vaker voor wanneer je niet genoeg vezels of vocht tot je neemt.

Weeg jezelf niet te vaak

Hoewel er niet per se een eenduidig ​​antwoord is op vragen als: “waarom fluctueert mijn gewicht zo veel?” en “wat veroorzaakt gewichtsschommelingen?”, is het vasthouden van water vaak de boosdoener. Je gewicht verandert niet alleen elke dag, het verandert ook op verschillende tijdstippen gedurende een dag. Het heeft dus geen zin om jezelf elke dag te wegen – en zeker niet meerdere keren per dag. Dagelijkse wegingen kunnen onnodige stress veroorzaken. Denk er dus niet veel over na als je gewichtsschommelingen opmerkt. Gewichtstoename als gevolg van waterfluctuatie zou binnen een aantal dagen moeten normaliseren, wanneer je weer een gezond dieet volgt met weinig zout, geraffineerde koolhydraten en eenvoudige suikers.

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek de online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images

Ook interessant