Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Rauwe knoflook eten: hoe (on)gezond is dat?

rauwe-knoflook-eten.jpg

Een teentje knoflook kan al wonderen doen voor een gerecht. Daarom mag deze kleine smaakmaker bij het bakken, braden en kokkerellen nooit op de ingrediëntenlijst ontbreken. Maar ook rauwe knoflook kun je eten. Sterker nog: het zou zelfs gezond zijn. 

Dit wil je weten over het eten van rauwe knoflook. 

Rauwe knoflook eten

Het water loopt je misschien niet meteen in de mond bij de gedachte aan het eten van rauwe knoflook. Dat snappen we. Maar hoewel er nog steeds veel onderzoek naar de krachtige werking van knoflook wordt gedaan, is wel al bekend dat ‘ie vol zit met belangrijke voedingsstoffen, zoals ijzer, kalium, mangaan, vitamine B en C, selenium en koper. Ook het enzym alliinase en de antibacteriële werking zijn goed voor het lichaam. Hierdoor werkt het ontstekingsremmend en geeft het je immuunsysteem een oppepper. Zeker rauw.

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat mensen die drie maanden lang rauwe knoflook aten minder vaak verkouden werden. Ook uit een laboratoriumstudie gepubliceerd in de Journal of Nutrition bleek knoflookextract goed voor het immuunsysteem. 

Goed voor je bloeddruk 

Uit een Australische meta-analyse uit 2019 blijkt dat rauwe knoflook ook goed is voor je bloeddruk: het werkt bloeddrukverlagend. En dat is weer goed voor je hart- en bloedvaten. Vooral bij mensen met hypertensie, dus een hoge bloeddruk, kan rauwe knoflook dus mogelijk een uitkomst bieden.

Lees ook: Wat is je bloeddruk eigenlijk en hoe belangrijk is die waarde?

Cholesterol 

Mogelijk zou het eten van rauwe knoflook ook helpen bij het verlagen van je cholesterol. Dit tonen sommige onderzoeken gepubliceerd in de Annals of Internal Medicine aan. Het zou bij één teentje rauwe knoflook per dag al een significant verschil opleveren. Echter zijn dit nog vroege onderzoeken en is het bewijs nog dun. Kwaad kan het in ieder geval niet.

Hoe eet je rauwe knoflook?

Gelukkig hoef je niet dagelijks een hele bol rauwe knoflook naar binnen te werken om jezelf een oppepper te geven. Slechts een half tot maximaal een heel teentje is al meer dan voldoende. Eet je meer dan dat? Dan kan de rauwe knoflook je naast een slechte adem ook een dosis buikpijn bezorgen.

Je kunt rauwe knoflook bijvoorbeeld aan een saladedressing toevoegen, er knoflookboter van maken of het door een saus mengen. Voeg in dat geval pas als laatste de knoflook aan de pan toe, om ‘m zo rauw mogelijk te houden. Ook de romige vette smaak van avocado is een goed combinatie met de uitgesproken smaak van rauwe knoflook. Je kunt hiermee bijvoorbeeld guacamole maken of een klein beetje knoflook aan een geprakte avocado op een getoast broodje toevoegen. 

Knoflook pletten 

Gaat rauwe knoflook je toch een stap te ver? Plet dan ook bij het bakken en braden altijd eerst de knoflook, hak ‘m in kleine stukken, en voeg ‘m pas als een van de laatste stappen in je gerecht toe. Zo haal je het meeste voordeel uit de teentjes. Knoflook verbrandt namelijk snel, waardoor je als je ‘m bijvoorbeeld al tijdens het fruiten van je ui toevoegt, de voedingsstoffen mogelijk verliest.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | PureWow, Info.nu
Beeld | Getty Images

Ook interessant