Gezondheid

De ramadan: zo houd je het vasten op een gezonde manier vol

de-ramadan-zo-houd-je-het-vasten-op-een-gezonde-manier-vol.jpg

Een paar dagen geleden is de islamitische vastenmaand ramadan begonnen. In deze periode zijn moslims extra bezig met hun geloof, waarbij ook het niet eten en drinken tussen zonsopkomst en zonsondergang hoort. Nu is dat altijd al een uitdaging, maar de huidige coronacrisis maakt het niet makkelijker. Hoe kom je zo’n periode gezond door?

We leggen uit wat de ramadan precies is, en zetten de belangrijkste tips voor vasten op een rijtje.  

Ramadan

Ramadan betekent letterlijk vastenmaand, en is de negende maand van de islamitische kalender. Deze kalender loopt net iets anders dan de westerse kalender, en is gebaseerd op de stand van de zon en maan in Saudi-Arabië. Daarom is de ramadan elk jaar in een andere periode, en weten moslims pas kort van te voren wanneer ze precies moeten vasten. Naast vastenmaand, staat deze periode ook in het teken van verbroedering, zelfdiscipline en verdraagzaamheid. Normaal gesproken komen families bij elkaar voor de maaltijden na zonsondergang en in de moskee, en wordt de maand afgesloten met het Suikerfeest. Dit jaar, door het coronavirus, zullen die gelegenheden op een andere manier plaats moeten vinden. Van alle moslims wordt verwacht dat ze deelnemen aan de ramadan, maar voor mensen die ziek, oud of zwanger zijn, geldt een uitzondering.

Tips

Een maand lang niet eten en drinken klinkt als een flinke uitdaging voor veel van ons, vooral nu de ramadan valt in een periode waarin de dagen lang zijn. Met deze tips kun je de vastenperiode gezond volhouden.

1. Drink voldoende water zodra het kan

Tijdens het vasten mag je niet alleen niet eten, maar ook niet drinken. Nee, ook geen snel slokje water tussendoor dus. Als je een langere periode niet mag drinken, is het belangrijk om je vochtgehalte wel op peil te houden. Daarom is het dus verstandig om op de momenten dat je wél mag drinken, veel vocht binnen te krijgen. Vooral op warme dagen kun je anders merken dat je snel een flauw gevoel krijgt. Het is het allerbeste om ’s ochtends voor zonsopgang gewoon water te drinken, en vooral niet te gaan voor drankjes met veel suiker. Die kunnen er namelijk voor zorgen dat je juist meer dorst krijgt.

Lees ook: Wat is beter: in een keer veel water drinken of slokjes nemen?

2. Eet niet te grote porties

Misschien klinkt het heel aantrekkelijk om tijdens de iftar – de maaltijd die je eet na zonsondergang – meteen alles te eten wat voor je neus staat. Je hebt immers al uren niks gehad. Toch is het slim om kleinere porties te eten, zodat je lichaam de tijd krijgt om die te verwerken. Je spijtvertering heeft natuurlijk weer even nodig om op te starten, nadat je lang niet gegeten hebt. Het is ook slim om niet te veel vetten of suikers te eten, en te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

3. Kies voor vezelrijk eten

Vezels zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel hebt, en je dus minder snel weer trek zult hebben. Daarom kun je dus het beste kiezen voor volkoren producten, maar ook fruit en groenten die vol vezels zitten. Natuurlijk kun je best af en toe genieten van een ongezonde lekkernij, maar het is verstandig te variëren in je eten. Zo krijg je alle verschillende voedingsstoffen, die je lichaam hard nodig heeft, binnen tijdens je maaltijden.

4. Probeer actief te blijven

Het is de bedoeling dat iedereen tijdens de ramadan zijn of haar dagelijkse activiteiten gewoon blijft doen. Nu is het door de coronacrisis voor veel mensen sowieso al lastiger om een normale routine aan te houden, en kan de ramadan dat verergeren. Toch blijkt het voor je lichaam het beste te zijn om gewoon te blijven bewegen, al moet dat misschien op een iets lager niveau. Als het warm weer is, is het wel verstandig om tijdens de heetste uren van de middag – tussen 12 en 3 – lekker binnen te blijven. Door het zweten en de hitte kun je op die momenten namelijk sneller uitgedroogd raken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Cosmopolitan, Gezondheidsnet
Beeld | iStock

Ook interessant