Pink Breast Cancer Awareness Ribbon Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Quinty Trustfull over zelfliefde: “Het zorgt voor rust en ruimte in je hoofd”

Elk jaar is het in oktober borstkankermaand. Dit jaar staat deze maand helemaal in het teken van zelfliefde: even lief zijn voor jezelf. Dat is voor iedereen belangrijk, maar helemaal voor borstkankerpatiënten. We spraken Pink Ribbon-ambassadeur Quinty Trustfull over dit thema.

Zelfliefde is vaak niet iets wat op de eerste plaats staat, terwijl aandacht voor jezelf juist heel belangrijk is. Hierdoor leer je je lichaam goed kennen en kun je eventuele signalen van borstkanker op tijd herkennen. En dat is belangrijk, omdat over het algemeen geldt: hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Pink Ribbon vraagt ook aandacht voor zelfcompassie, wat ze omschrijven als een positieve, warme en vriendelijke houding tegenover jezelf, zeker in tijden van tegenslag.

Zelfliefde

Het thema zelfliefde ligt heel dicht bij Quinty. “Tien jaar geleden ben ik over een hoop grenzen gegaan,” vertelt ze. “Ik deed Eigen Huis en Tuin en Koffietijd tegelijkertijd, ons huis werd verbouwd, twee kinderen die zes dagen per week sportten en dat terwijl mijn man veel in het buitenland zat. Ik ging maar door, waardoor ik uiteindelijk een dubbele longontsteking en een voorhoofdsholteontsteking opliep. Toen heb ik mijn leven omgedraaid en ben ik meer aandacht gaan besteden aan mezelf.”

“In die tijd ben ik erachter gekomen hoe belangrijk zelfliefde is. Het is niet iets wat je van de ene op de andere dag onder de knie hebt, maar langzamerhand leer je het. Nu durf ik nee te zeggen en afspraken af te zeggen als ik bijvoorbeeld moe ben. Ik plan tijd voor mezelf in en geef mijn grenzen aan.”

Omgaan met angst en onzekerheid

Zelfliefde helpt ook om alles wat op je afkomt te verwerken. Want bij een borstkankerdiagnose komen al snel angst en onzekerheid kijken. Hoe ga je daarmee om? “Angst kun je niet wegnemen voor iemand, maar erover praten helpt wel,” zegt Quinty. “Als je bij iemand die je liefhebt kenbaar maakt dat je je zorgen maakt, kunnen zij je helpen. Vind je het niet fijn om dit met een geliefde te bespreken? Ga dan naar je huisarts, die een luisterend oor kan bieden. Als je behoefte hebt aan lotgenoten, kun je ook terecht bij Borstkankervereniging Nederland. Daar zijn allerlei groepen waar je je verhaal kwijt kunt.”

Een andere tip van Quinty is je gevoelens van je af schrijven. “Of je nou blij, angstig of verdrietig bent: het helpt om het even op papier te zetten. Een week of een maand later kun je dan ook weer terugkijken op de emoties die je voelde en zie je hoeveel je gegroeid bent. Erover praten of het opschrijven, zorgt voor rust en ruimte in je hoofd. En dat heb je weer nodig om dingen aan te kunnen.”

Quinty’s tips voor zelfliefde

Quinty geeft vijf tips om dagelijks een moment van zelfliefde te kunnen toepassen.

  • Tip 1: Maak tijd voor jezelf vrij en zet zelfliefde in je agenda
    “Plan in je agenda een moment voor zelfliefde in, want anders komen er weer andere dingen tussendoor. Prik een vast moment en maak daar echt jouw moment van. En laat daar niets tussen komen.”
  • Tip 2: Laat ook anderen weten dat je even tijd voor jezelf neemt, zonder onderbrekingen
    “Geef aan bij anderen dat je een moment voor jezelf inplant. Zeg bijvoorbeeld: vanavond heb ik tussen 8 en 9 uur een moment voor mezelf. Zo weten zij dat ze je niet moeten storen. Het is dan even stil om je heen en je hebt even een moment voor jezelf.”
  • Tip 3: Lief zijn voor jezelf kan ook iets kleins zijn: een kop koffie of knuffelen met je huisdier
    “We zijn allemaal druk, dus je hoeft echt geen uur vrij te maken als dat niet kan. Je kunt ook met volle aandacht en in alle rust thee of koffie drinken of even in de tuin zitten en naar de vogels kijken. Vijf minuten is al genoeg. Doe dan iets waar je blij van wordt en waardoor je helemaal tot rust komt.”
  • Tip 4: Ontspan door te denken aan een moment waarop je je heel fijn voelde
    “Het kan moeilijk zijn om even te ontspannen als je je zorgen maakt of veel onzekerheden hebt. Denk aan een moment waarop je je heel fijn voelde, bijvoorbeeld op vakantie of tijdens een mooie wandeling. Ga terug naar dat moment en probeer daar rustig aan te denken. Het kan ook met muziek, pak er een nummer bij dat je heel fijn vindt.”
  • Tip 5: Probeer elke dag even een moment voor jezelf te pakken: een minuut is al effectief
    “Het klinkt als heel veel, maar probeer elke dag een moment voor jezelf te plannen. Het kan een minuut zijn als je wakker wordt, maar het kan ook even lekker diep ademhalen in de tuin zijn. Eén moment op de dag voor jezelf, wat het dan ook is. Even lief zijn voor jezelf, want dat moeten we gewoon.”
Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden