Gezondheid

Merk je dat de quarantainekilo’s er aan vliegen? Dit kun je doen

merk-je-dat-de-quarantainekilos-er-aan-vliegen-dit-kun-je-doen.jpg

Momenteel zijn alle sportscholen dicht en zijn groepstrainingen verboden. Met een gevulde koektrommel en voorraadkast binnen handbereik kom je al snel in de verleiding om te gaan snoepen. Hoe voorkom je dat de quarantainekilo’s eraan vliegen?

Het zijn de bekende oorzaken: we eten meer, maar bewegen minder. Zó kun je de quarantainekilo’s tóch te lijf gaan.

Onderzoek naar quarantainekilo’s

Uit een peiling van Wat vindt Nederland?, het opiniepanel van Hart van Nederland, blijkt ruim één op de vijf Nederlanders meer zoetigheid als koek en snoep te eten sinds de corona-uitbraak. In totaal is 49 procent van de mannen aangekomen. Vrouwen daarentegen doen het iéts beter; 40 procent is aangekomen sinds de lockdown.

Gebrek aan regelmaat

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom mensen meer snacken, vertelt Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum aan NU.nl. Hij geeft aan dat mensen uit verveling eten of bij gebrek aan regelmaat. Daarnaast maken veel mensen het gezellig in huis en wordt gezelligheid geassocieerd met snacken. Andere mensen gaan juist meer eten om emoties de baas te zijn.

Ook komt het voor dat mensen zichzelf gaan belonen. “Ze hebben het zwaar, willen het gezellig maken en vinden bovendien dat ze wel wat lekkers hebben verdiend na weer een lange dag thuis”, aldus Hermans. Stress kan ook een grote rol spelen. Door het combineren van thuiswerken, het geven van thuisonderwijs aan kinderen of omdat ze onzeker zijn. Het is een natuurlijke reactie om juist minder te gaan eten bij stress, maar er zijn ook mensen die juist meer gaan eten.

Tips om snoepen te voorkomen

Volgens diëtist Monique Ammerlaan is het inderdaad lastig om gezond te blijven eten als de structuur wegvalt. Start daarom je dag met een goed voedzaam ontbijt waarvoor je goed de tijd neemt. Maak daarna een stevige wandeling om in beweging te blijven. Andere tips zijn:

  • Plan je lunch en avondmaaltijd van tevoren
  • Bedenk vooraf je tussendoortjes en leg dit vast klaar
  • Drink voldoende (water)
  • Haal niet te veel ongezonds in huis

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Plannen is het halve werk

Maak van te voren een weekplanning en bedenk vast wat je wilt gaan eten als lunch en avondeten. Als je maaltijden gaat uitstellen en zelfs overslaan, ga je sneller snoepen. Hierop kun je natuurlijk ook je boodschappen aanpassen en zorgen dat je alle ingrediënten in huis hebt. Gezond eten begint met een goede planning. Je zult hierdoor minder geneigd zijn om van je plan af te stappen.

Bron | Nu.nl
Beeld | iStock

Ook interessant