Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feit of fabel: zijn pure paaseitjes gezonder dan melkchocolade varianten?

pure-paaseitjes-gezonder-dan-melkchocolade.jpg

De paaseitjes liggen alweer in allerlei soorten en smaken in de schappen. En nu Pasen steeds dichterbij komt, wordt de verleiding ook steeds groter om tijdens het boodschappen doen een zakje (of twee) mee naar huis te nemen. Nu kan het aanbod nogal uiteenlopen van bijzondere gin-tonic eitjes tot de klassieke varianten. Welke moet je kiezen? En klopt het dat pure paaseitjes gezonder zijn dan die van melkchocolade? 

Of kun je op het gebied van paaseitjes niet echt een ‘gezonde’ optie kiezen?

Zijn pure paaseitjes gezonder dan melkchocolade varianten?  

Misschien heb je wel eens gehoord dat paaseitjes van pure chocolade gezonder zouden zijn dan melkchocolade. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink nam deze bewering voor het AD onder de loep. En laten we meteen maar met het positieve nieuws beginnen: chocolade is niet alleen maar slecht. Het heeft namelijk een aantal gezondheidsvoordelen. In chocolade, en dan om precies te zijn in cacaopoeder, zitten namelijk flavonolen. Deze behoren tot de antioxidantenfamilie flavonoïden. Bij chocolade met minimaal zeventig procent cacao heeft dit een bloeddrukverlagende werking, een positief effect op suikerziekte, én verkleint het de kans op hart- en vaatziekten. 

Hoeveelheid cacaopoeder per chocolade-soort 

Die hoeveelheid cacaopoeder verschilt per chocolade soort. Zo bevat pure chocolade de meeste cacaopoeder, namelijk ongeveer vijftig procent. En bij extra puur is dit zelfs meer dan zeventig procent, waardoor het de meeste flavonolen bevat. In melkchocolade zit slechts dertig procent cacaopoeder en in witte chocolade zit zelfs helemaal geen cacaopoeder. Met het oog op de paaseitjes maakt dat volgens deze theorie pure paaseitjes inderdaad gezonder dan melkchocolade varianten. 

Lees ook: Smullen… dít kun je doen met je overgebleven paaseitjes

Toegevoegde stoffen in chocolade 

Hoogleraar Voeding voor Gezond leven Ingeborg Brouwer legt aan het AD uit dat chocolade naast cacaopoeder ook cacaovet en veel suiker bevat. Daarnaast wordt er aan melkchocolade ook nog melkpoeder toegevoegd. Ook zitten er veel verkeerde vetten in chocolade. Over het algemeen bevat, volgens Brouwer, melkchocolade iets meer verzadigde vetten en suikers dan pure chocolade, al zijn de verschillen klein. Daarnaast bevat extra pure chocolade vaak wel minder suiker, maar meer verzadigd vet. Daardoor is het ene paaseitje dus niet per se gezonder dan de ander.

Vetten in chocolade

Tiny van Boekel, voormalig hoogleraar voedseltechnologie aan de Wageningen University legt aan het AD uit dat er tegenwoordig ook veel alternatieven voor cacaoboter worden gebruikt. Bijvoorbeeld botervet, shea-boter en kokosvet. Maar volgens Brouwer zijn dit, net als cacaoboter, ook ongezonde vetten.

Kies wat je lekker vindt

De verschillen tussen pure chocoladepaaseitjes en de melkchocolade variant blijken dus erg klein, en daarmee is de een niet per se veel gezonder dan de ander. Kies dus vooral voor de eitjes die jij het lekkerste vindt. En bedenk je dat je chocolade niet eet, omdat het gezondheidsvoordelen heeft, maar zie het vooral als lekkernij. Het blijft veel suikers en verzadigd vet, en daarmee een hoop calorieën bevatten. Om de positieve effecten op je gezondheid uit de flavonolen te halen kun je beter voor groente en fruit kiezen. Ook daar zitten die flavonolen namelijk in.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.               

Bron | AD, het Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant