Gezondheid

Slechte spijsvertering? Zó kunnen psylliumvezels deze klacht verhelpen

zo-kunnen-psylliumvezels-je-spijsvetering-verbeteren.jpg

We hebben er allemaal weleens last van: een opgeblazen gevoel en een spijsvertering die compleet op z’n gat lijkt te liggen. Heb jij hier echt heel vaak last van? Dan is het toevoegen van psylliumvezels aan je eetpatroon wellicht een goed idee.

Deze zaadjes zijn klein, maar hebben een krachtige werking.

Slechte spijsvertering

Een goede spijsvertering en een gezonde darmflora zijn belangrijk voor je algehele gezondheid, maar ook voor een comfortabel gevoel. Wanneer je geregeld met een opgeblazen buik en constipatie rondloopt, kan dit namelijk echt voor een groot ongemak zorgen. Er zijn duizenden tips te vinden tegen een slechte spijsvertering, maar psylliumvezels zijn een minder bekend middel tegen deze kwaal. En dat is jammer, want ze zijn juist ontzettend werkzaam.

Oorsprong psylliumvezels

Maar wat zijn het precies? Deze vezels stammen af van de zaden van de Plantago ovata plant, die zijn oorsprong in India heeft liggen. Ze worden gemaakt van de buitenste laag van de psylliumzaden en bestaan voornamelijk uit oplosbare vezels. Dit betekent dat ze zich binden met water binnen je spijsverteringskanaal, waardoor ze de darminhoud zachter kunnen maken. Hierdoor kan ontlasten een stuk gemakkelijker gaan, waardoor het ideaal is voor mensen die last hebben van darmklachten en constipatie.

Pro- en prebiotica

Dat deze vezel zo goed voor je spijsvertering is, komt omdat het nou eenmaal een vezel betreft. En juist voldoende vezels binnenkrijgen is erg belangrijk voor een goede stofwisseling. Per dag wordt aangeraden om zo’n 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen. Er zijn twee soorten vezels: prebiotica (vezels die worden afgebroken door bacteriën in onze dikke darm) en probiotica (vezels die niet worden afgebroken of opgenomen door ons lichaam zijn de niet-fermenteerbare vezels). Psylliumvezels vallen in de eerste categorie.

Hoe gebruik ik ze?

Je kunt psylliumvezels heel gemakkelijk toevoegen aan je eetpatroon, door ze iedere ochtend door een glas vruchtensap of water te mengen. Een eetlepel door je ontbijtsmoothie kan natuurlijk ook. Wel is het belangrijk om daarna een groot glas water te drinken, zodat er genoeg vocht in je darmen zit om de vezels goed hun werk te kunnen laten doen. En niet gevreesd, je zult er weinig van proeven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron| Bedrock
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! Help jij ons winnen? Stem dan snel hier.

Ook interessant