Gezondheid

Hoe gezond zijn probiotica supplementen nou eigenlijk echt?

probiotica-supplementen-hoe-gezond-zijn-die-nou-eigenlijk-echt.jpg

Om gezonde darmen te behouden wordt er vaak gezegd dat het slikken van probiotica supplementen een goed idee is. De grote hoeveelheid goede bacteriën erin zouden je darmgezondheid namelijk bevorderen. Maar ís dit eigenlijk wel zo, of kan het ook kwaad?

Recente onderzoeken tonen verrassende resultaten.

Probiotica supplementen slikken

Gezonde darmen zijn van groot belang. Je darmen worden niet voor niets je tweede hersenen genoemd. Veel mensen krijgen bijvoorbeeld klachten van hun darmen wanneer ze spanning ervaren, langere tijd gestrest zijn of veel zorgen hebben. Om de darmflora in orde te houden, wordt dan ook geregeld geadviseerd om probiotica bij te slikken. Een nieuwe reeks studies gepubliceerd in het tijdschrift Cell melden echter dat je dit beter niet zomaar kunt doen.

Vertraagd herstelproces

Zomaar probiotica slikken raadt ook arts Josh Ax af in een recent interview met Well + Good. Hij vertelt over de recente studie: “Muizen en mensen werden behandeld met een breedspectrum-antibiotica, en vervolgens kregen ze een regulier probioticum om gunstige darmbacteriën te herstellen, een fecale transplantatie of werd er gewacht tot het lichaam zichzelf ging herstellen.” En wat bleek? Het natuurlijke herstelproces van de darmen werd aanzienlijk vertraagd bij de muizen die probiotica toegediend hadden gekregen.

Lees ook: Werkt een zuiveldrankje met bacteriën echt bij darmproblemen?

Natuurlijke bronnen van probiotica

Zo goed zijn die probiotica dus niet. Integendeel, ze kunnen in sommige gevallen zelfs meer kwaad dan goed doen. Wil je toch probiotica supplementen slikken? Kies dan in ieder geval voor een kwalitatieve variant, die een groot aantal kolonievormende eenheden en een mix van bacteriestammen bevat. Maar wist je dat je dezelfde gezonde bacteriën ook uit voeding kunt halen? Je vindt het bijvoorbeeld in yoghurt, maar ook in zuurkool, tempeh, kefir, huttenkäse en zelfs in augurk. Als je last van je darmen hebt, is het inzetten van deze voedingsmiddelen dan ook een goed idee.

Bron | Women’s Health, Gezondheidsnet, Well + Good, Cell
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant