Gezondheid

Darmklachten? In déze 6 voedingsmiddelen zitten veel probiotica

darmklachten-in-deze-6-voedingsmiddelen-zit-veel-probiotica.jpg

Veel mensen hebben last van hun darmen en kunnen daarom bepaalde voedingsmiddelen beter vermijden. Een gezonde levensstijl begint namelijk bij je buik. Er zijn ook bepaalde voedingsmiddelen die je juist wél moet nemen als je last hebt van je darmen. Dan gaat het vooral om voedingsmiddelen met probiotica.

Mensen die veel last hebben van hun darmen, zullen er veel baat bij hebben.

Wat zijn probiotica?

Probiotica bevatten een grote hoeveelheid melkuurbacteriën die een positieve invloed hebben op een verstoorde darmflora. Zo blijkt dat ze kunnen helpen bij klachten als diarree of obstipatie. Echter lijken alleen mensen met darmklachten gezondheidsvoordelen te merken bij het nemen van voedingsmiddelen met probiotica.

Je moet namelijk wel genoeg producten nemen waar probiotica in zit, want de bacteriën worden in de maag vaak al gedood door het maagzuur of de dunne darm. Je kunt daarom ook capsules kopen met probiotica bij de meeste apotheken en drogisterijen. Gelukkig kun je je lichaam een beetje helpen door de volgende gefermenteerde voedingsmiddelen toe te voegen aan je dagelijkse levensstijl:

Yoghurt

Het bekendste voedingsmiddel met probiotica is yoghurt. In yoghurt zit minder lactose, dus mensen met een lichte lactose-intoleratie kunnen beter yoghurt dan melk nemen.

Karnemelk

Gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk bevatten melkzuurbacteriën en andere probiotische bacteriën. Deze melkzuurbacteriën hebben een gunstig effect op de darmbacteriën. Door het zuur uit de karnemelk kun je er heerlijke luchtige pannenkoeken mee maken!

Kaas

Dit is geen straf voor kaasliefhebbers. Toch gaat het alleen om kazen die gemaakt zijn met ongepasteuriseerde melk. Maar hierbij hoort ook Parmezaanse kaas en cottage cheese. Lekker!

Kefir

Omdat er aan kefir speciale kefirkorrels worden toegevoegd, zijn deze rijk aan bacteriën en gisten. Dit drankje stimuleert ook de vertering van lactose en is daarom heel erg goed voor je buik.

Lees ook
10x zo krijg je een platte buik zonder te sporten (of te diëten)

Miso

Miso is een smaakmaker die veel gebruikt wordt in Aziatische gerechten. Ook kun je het lekker eten door de soep, bij vis of door vleesmarinades. Misopasta kun je kopen bij de toko of bij de grotere supermarkten.

Tempeh

Tempeh wordt veel gegeten door vegetariërs en veganisten omdat het gemakkelijk te gebruiken is als vleesvervanger. Het product kan marinades goed opnemen en heeft een lekkere chewy textuur. De schimmels die de fermentatie van tempeh veroorzaken hebben ook nog eens een gunstige uitwerking op je darmflora: het verhoogt het aantal goede bacteriën in je darmen en remt de groei van schadelijke bacteriën. Win-win!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Allrecipes.com
Beeld | iStock

Ook interessant