Gezondheid

Deze natuurlijke middeltjes helpen tegen het Prikkelbare Darm Syndroom

last-van-prikkelbare-darm-syndroom-deze-natuurlijke-middeltjes-helpen.jpg

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een stoornis van de maag of darm zonder dat er een aantoonbare reden voor is. De meest voorkomende klachten bij PDS zijn buikpijn, buikkrampen, problemen met de ontlasting, een opgezette buik en een opgeblazen gevoel of winderigheid door gasvorming.

De symptomen van een prikkelbare darm zijn per persoon verschillend. Waar de ene patiënt vooral last heeft van diarree, kan de ander vooral last hebben van obstipatie. Daarnaast is er nog een groep die van beide kwalen last heeft.

Prikkelbare Darm Syndroom

Vermoed wordt dat het Prikkelbare Darm Syndroom veroorzaakt wordt door een verstoring in de communicatie tussen de hersenen en de darmen. Doordat er verkeerde signalen worden afgegeven, werken de spieren in het spijsverteringskanaal sneller, langzamer of trekken ze vaker samen. De patiënt voelt dit dan als buikkrampen en krijgt uiteindelijk te maken met een veranderend ontlastingspatroon.

Natuurlijke middeltjes

Omdat er nog steeds geen duidelijke verklaring is voor het ontstaan van de stoornis, is er ook nog geen geneesmiddel voor. Wel zijn er een aantal medicijnen die een deel van de symptomen kunnen bestrijden. Zo worden de spasmen soms behandeld met een lage doses antidepressiva. Volgens de Amerikaanse arts Andrew Weil zijn er daarnaast vijf natuurlijke middeltjes om deze darmklachten te verminderen:

Houd een eetdagboek bij

Het bijhouden van een dagboek kan helpen om uit te vinden welke voedingsmiddelen PDS-aanvallen veroorzaken. Veel voorkomende voedingsstoffen die dit veroorzaken zijn tarwe, rundvlees, varkensvlees, lam en sojabonen. Ook fruit en rauwe groenten staan erom bekend dat ze een opgeblazen gevoel veroorzaken.

Probeer meer vezels te eten

Wordt jouw PDS vooral gekenmerkt door constipatie? Voeg dan meer vezelrijke groenten toe of strooi wat vaker versgemalen lijnzaad door de soep, yoghurt of over een salade.

Verminder stimulerende middelen

Veel mensen drinken zo regelmatig koffie dat ze er niet bij stilstaan dat dit hun buikklachten veroorzaakt. Cafeïne kan de darmen irriteren en zelfs cafeïnevrije koffie kan problemen veroorzaken. Ook andere genotsmiddelen zoals alcohol en sigaretten kunnen voor problemen zorgen.

Maak vaker gebruik van kurkuma

Uit onderzoek is gebleken dat een extract van dit kruid PDS-symptomen tot wel 60 procent kan verminderen. Voeg hiervoor maximaal drie keer per dag 300 á 400 milligram kurkuma  aan je maaltijden toe.

Probeer eens Rode Iep-poeder

Van het poeder dat gemaakt is van de binnenschors van de Rode Iep is bekend dat het een kalmerende werking heeft, ook op het darmstelsel. Het beste effect bereik je door 1 theelepel poeder, 1 theelepel suiker en 2 kopjes heet water te mengen in een glas. Roer goed en breng het drankje eventueel op smaak met een shake van kaneel.

Lees ook
Waarom je aan het eind van de middag een opgeblazen gevoel kunt hebben

Bron | Prevention
Beeld | Getty Images

Ook interessant