Gezondheid

Moet jij vaker naar de wc tijdens je menstruatie? Dít is waarom

poepen-menstruatie.jpg

Als je ongesteld bent, kan het er nogal rommelig aan toe gaan in je lichaam: krampen, buikpijn, cravings, stemmingswisselingen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar merk jij ook dat je dan ineens veel vaker op het toilet zit? Veel vrouwen moeten vaker poepen tijdens hun menstruatie, en dat blijkt een logische reden te hebben.

Het heeft alles te maken met prostaglandinen en progesteron. We leggen precies uit wat die twee begrippen inhouden.

Prostaglandinen

Prostaglandinen zijn hormoonachtige stoffen die zorgen dat spieren samentrekken. Zij geven de baarmoeder het signaal om samen te trekken, zodat je lichaam het baarmoederslijmvlies kan afstoten. Soms kunnen die stofjes ook effect hebben op het spierweefsel in de omliggende darmen. Als je spijsverteringskanaal zich dan ook samentrekt, kan dat er voor zorgen dat je vaker moet poepen tijdens je menstruatie dan op andere dagen. Ook kun je merken dat je wat winderiger bent dan op de dagen waarop je niet menstrueert.

Lees ook: Waar of niet waar? Verrassende feiten en fabels over menstruatie

Progesteron

Maar prostaglandinen zijn niet de enige boosdoener. Ook progesteron helpt een handje mee. Progesteron is een natuurlijk hormoon dat wordt geproduceerd door je eierstokken. Gedurende je cyclus stijgt het gehalte progesteron, totdat dit niveau piekt vlák voor je menstruatie. Daarna stort het gehalte van dit zwangerschapshormoon weer naar beneden, en begint de cyclus weer opnieuw. Progesteron kan zorgen voor obstipatie, dus daarom kun je merken dat je in de week voor je ongesteld bent juist minder vaak naar de wc gaat voor een grote boodschap. Als dat niveau ineens drastisch daalt tijdens je menstruatie, zul je dus merken dat je weer vaker moet poepen.

Voeding

Aan wat je hormonen doen, kun je niet zo heel veel veranderen. Maar terwijl je hormoonlevels je spijsvertering flink op z’n kop zetten, kun je met de juiste voeding wel zorgen dat het niet té erg wordt. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om in de week voor je menstruatie veel vezels te eten, omdat die helpen tegen verstopping. Denk dan bijvoorbeeld aan volkorenproducten, groene groente en noten. Tijdens je menstruatie kun je eten dat gassen veroorzaakt het beste laten liggen, dus beperk hoeveel kool, peulvruchten of koolzuurhoudende dranken je consumeert.

Margriet 17 ligt in de winkels! Een zomers nummer vol liefdesverhalen, verzamelwoede én puzzels om thuis te doen. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Famme, Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant