Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Doei PMS: deze dingen kun je het beste eten na je eisprong

doei-pms-deze-dingen-kun-je-het-beste-eten-na-je-eisprong.jpg

Buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, acne, geen energie, zin in zoet en dan ook nog eens ontzettend emotioneel én chagrijnig… Premenstrueel syndroom (PMS) is geen pretje. Nu kun je gelukkig wel iets doen om deze nare klachten te verhelpen, door bepaalde voeding na je eisprong te eten.

Helaas hebben we het niet over chocolade of koekjes – al kan dat je chagrijnige gevoel soms wel verhelpen.

Bepaalde dingen eten met PMS

Terwijl je er vast niet veel over nadenkt, heb je niet alleen ten tijde van je menstruatie te maken met hormonen. Ook in de fases daarvoor gieren ze door je lijf. Vooral wanneer je geregeld last hebt van PMS, en dit graag wilt veranderen, is de periode na je eisprong erg belangrijk. Deze fase begint ongeveer tien tot twaalf dagen voordat je ongesteld moet worden.

Toename progesteron

Na je eisprong nemen de oestrogenen langzaam maar zeker af en je progesteron neemt juist toe naarmate de dag van je menstruatie dichterbij komt. Dit is echter lang niet altijd het geval, doordat allerlei externe factoren de toename van progesteron in de war kunnen schoppen. Denk hierbij aan factoren als stress, te veel suikers eten of bijvoorbeeld een te intens sportschema en te weinig rust. ‘We dan worden oestrogeendominant, wat betekent; meer oestrogeen ten opzichte van progesteron. En dat geeft PMS-klachten’, leert orthomolucair voedingsdeskundige Vivian Reijs ons op haar website.

Levensstijl aanpassen

Gelukkig kun je dit voorkomen of verhelpen. Allereerst is het belangrijk om eens goed naar je levensstijl te kijken. Hoe kun je minder stress ervaren? En zou je meer yoga en minder krachttraining kunnen doen? Focus ook op je slaap, want een verstoorde nachtrust maakt je hormoonhuishouding niet erg blij. Met voeding is ook veel te doen. Probeer ten tijden van je eisprong suikerrijke voeding, cafeïne en soja zo veel mogelijk te vermijden.

En eet na je eisprong déze voeding om je PMS te verminderen:

  • Kikkererwten: de grote hoeveelheid B6 in deze plantaardige eiwitbron kan een stressverminderende werking hebben.
  • Donkere bladgroenten: een te veel aan oestrogeen kan verminderd worden door geregeld donkere bladgroenten als spinazie en boerenkool te eten. Er zit namelijk indol-3-carbinol in, wat helpt om je hormonen te balanceren.
  • Kokosyoghurt: lekker en gezond! Er zit probiotica in en veel goede vetten, die je zin in suikerrijke voeding aanzienlijk kan verminderen. Eet het bijvoorbeeld met granola en vers fruit voor een gezonde en voedzame start van de dag.
  • Zoete aardappel: door de grote hoeveelheid vitamine A in deze aardappels, wordt je bloedsuikerspiegel gebalanceerd. En dat is fijn, want dat voorkomt die nare pieken en dalen. Minder moeheid en meer energie dus.
  • Bone broth: er zit veel calcium en magnesium in, wat die bekende ‘wolk in je hoofd’ kan tegengaan. Zelf maken? Dat kun je heel gemakkelijk doen, zoals we je hier uitleggen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Vivonline
Beeld | iStock

Margriet 51 ligt nu in de winkel!Met deze week: kerstversiering van papier maken, een sterk sociaal netwerk opbouwen, december zónder extra kilo’s, een interview met Trijntje Oosterhuis en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant