Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb je last van plasangst? Deze tips helpen

plasangst.jpg

De vakantie staat weer voor de deur. Een heerlijk idee, maar voor mensen met plasangst iets minder. Niet op je eigen vertrouwde toilet in alle rust je blaas kunnen legen klinkt voor sommige mensen als een echte nachtmerrie. Zo’n 7 procent van de bevolking heeft hier last van en kan niet goed plassen wanneer er andere mensen in de buurt zijn. We leggen je uit wat je hierover moet weten. 

En we hebben ook een paar handige tips om van je plasangst af te komen. 

Wat is plasangst?

Zoals de naam al doet vermoeden heb je bij plasangst een angst om te plassen. Dit is een sociale angst, net als bijvoorbeeld een angst om te blozen of zweten. Hierbij kun je thuis op je eigen toilet prima naar de wc, maar zodra je van huis bent en naar een openbare wc moet beginnen de problemen met je blaas. In de meeste gevallen vormt plasangst gelukkig geen groot probleem, maar is het voor mensen die hier last van hebben wel een groot ongemak. In het ergste geval durf je niet meer de deur uit te gaan, omdat je bang bent dat je vervolgens nergens kunt plassen. 

Het is vaak niet duidelijk hoe plasangst bij iemand ontstaat. Psycholoog Jan van den Berg van het angstbehandelcentrum IPZO legt aan Quest uit dat het vermoedelijk te maken heeft met een vervelende wc-ervaring uit het verleden.

Vicieuze cirkel

Het probleem bij plasangst is dat het vaak een vicieuze cirkel is. Door de angst om te moeten plassen op een openbare wc waar andere je kunnen horen raken je blaasspieren gespannen. Hierdoor lukt het vervolgens helemaal niet meer om te plassen. Dit kan vervolgens de plasangst weer vergroten bij een volgend bezoek aan een openbare wc. 

Lees ook: Waarom je nooit ‘voor de zekerheid’ naar de wc moet gaan

Tips tegen plasangst 

Als je op vakantie gaat kan je plasangst toenemen. Van onderweg moeten plassen bij de bezinepomp tot je blaas niet goed kunnen legen op het campingtoilet: plasangst kan behoorlijk roet in het eten gooien. Maar gelukkig zijn er een paar tips die je kunnen helpen:

Afleiding

Allereerst kan het helpen om jezelf af te leiden. Dat kan zijn door bijvoorbeeld de tegeltjes op de toiletmuur te tellen of muziek te luisteren. Hierdoor ben je je minder bewust van je omgeving en kan het de spanning wegnemen, zodat je blaas niet op slot gaat.

Adem inhouden 

Om je urinewegen te laten ontspannen kan het helpen om je adem in te houden. Hierdoor verhoog je namelijk het kooldioxidegehalte in je bloed. 

Proberen, proberen, proberen 

Hoe vervelend het ook is, om over je plasangst heen te komen is het belangrijk om het te blijven proberen. Vermijd een openbaar toilet dus niet, maar daag jezelf uit om toch te gaan. Als je dit lastig vindt kun je dit het beste langzaam opbouwen. Begin bijvoorbeeld bij het toilet bij een goede vriend en werk zo in stapjes tot aan plassen op een wc bij het tankstation. Lukt het toch niet? Wees dan niet te streng voor jezelf maar probeer het een andere keer opnieuw. 

Hulp bij angst

Lukt het echt niet om van je plasangst af te komen of zit het je dagelijkse activiteiten echt in de weg? Dan kan het opluchten om hulp te zoeken. Laat je via de huisarts bijvoorbeeld doorverwijzen naar een psycholoog voor cognitieve gedragstherapie. Dit helpt vaak om van gedachten en gedrag te veranderen. Als laatste kun je ook kijken of ontspanningstechnieken helpen om je blaas te ontspannen als deze op slot gaat. 

Bron | Psychologiemagazine, Quest
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast

Ook interessant