Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Plantaardiger eten, maar wel volgens de Schijf van Vijf? Zo doe je dat

plantaardiger-eten-maar-wel-volgens-de-schijf-van-vijf-zo-doe-je-dat.jpg

Het is Wereld Vegetarisme Dag en daarom hebben we vandaag tips voor je als je plantaardiger wilt eten. Want waar moet je op letten als je ook nog gewoon wilt eten volgens de Schijf van Vijf? Marije Seves, expert duurzaam eten, legt het uit op de website van het Voedingscentrum.

Want in deze tijd is er steeds meer aandacht voor voeding met minder dierlijke en meer plantaardige producten. Terecht, want het is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor het milieu. Maar is de Schijf van Vijf dan ouderwets? Of kun je met een paar aanpassingen alsnog volgens dit voedingspatroon eten?

Plantaardiger eten

Als je eet volgens de Schijf van Vijf weet je dat je dagelijks voldoende energie en voedingsstoffen binnenkrijgt. De traditionele Schijf is alleen niet 100 procent plantaardig, want er staan ook dierlijke producten in. Onder meer vis en zuivel hebben namelijk positieve effecten voor je gezondheid. Maar om ervoor te zorgen dat je niet meer dierlijke producten eet dan nodig, wordt je door de Schijf aangemoedigd om bijvoorbeeld vis af te wisselen met vlees, peulvruchten, ei en ongezouten noten.

Schijf van Vijf

Volgens het Voedingscentrum is het belangrijk dat er een goede balans is tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, vandaar dat die allebei in de Schijf van Vijf staan. Maar je kunt ook zeker gezond eten als je de Schijf volgt en tegelijkertijd minder of zonder vlees besluit te eten. Belangrijk is dat je dan voor genoeg volwaardige vervangers kiest, zoals peulvruchten, ongezouten noten of sojaproducten. Wil je volledig vegetarisch eten? Dan kun je de Schijf van Vijf voor jou-tool gebruiken om te zien wat je op een dag aan andere voedingsstoffen binnen moet krijgen. Het is dan namelijk belangrijk om eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 – wat je ook in vlees vindt – uit andere voeding te halen.

Veganistisch

Volledig plantaardig eten – veganistisch dus – vraagt echter wel meer van je dan alleen het achterwege laten van vlees, vis en zuivel. Het Voedingscentrum adviseert om een diëtist in te schakelen voor persoonlijke advies, en daarnaast kunnen de Schijf for Life en Vegan Schijf een hulpmiddel zijn. Houd er wel rekening mee dat het overschakelen op een ander voedingspatroon niet verstandig is om van de ene op de andere dag zomaar in te voeren. Ook lopen kwetsbaren, zoals zwangere vrouwen, moeders die borstvoeding geven, kinderen of ouderen een groter risico op tekorten.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant