Gezondheid

Waarom het goed is om déze 4 verrassende dingen ook in te plannen

waarom-het-goed-is-om-deze-vier-dingen-ook-in-te-plannen.jpg

We plannen heel veel: wanneer we werken, het huishouden doen, naar de kapper gaan en vrienden en familie zien. Maar heb je er weleens aan gedacht om de dingen die misschien voor zich spreken óók in te plannen?

Dat zou namelijk nogal positieve gevolgen kunnen hebben.

Meer plannen

Je zou eigenlijk een paar uur per dag in moeten plannen voor onverwachte dingen, en daar kun je nog creatiever, gelukkiger en productiever van worden ook. Natuurlijk hoef je niet alles van minuut tot minuut uit te stippelen, maar het kan je wel helpen het beste uit je dag – en dus je leven – te halen.

1. Niksen met je (klein)kinderen

Momentjes niks doen met je (klein)kinderen komen meestal vanzelf wel op vrije momenten, maar waarom zou je ze niet elke dag inplannen? Psychiater Alvan Rosenfeld adviseerde in The New York Times momenten in te plannen waarop je tijd met ze doorbrengt en niet echt een doel daarmee hebt. Je kunt gerust een bepaalde tijd hiervoor reserveren (al is het maar vijf minuten of een half uurtje).

2. Piekeren

Als je elke dag een moment – en dan het beste op dezelfde tijd en plek – neemt om even te piekeren, zorgt dat ervoor dat je minder piekert als je ’s avonds in bed ligt. Dat blijkt uit onderzoek. Probeer productief te zijn terwijl je over je zorgen nadenkt; je kunt alles wat er in je hoofd omgaat opschrijven, proberen je problemen meteen op te lossen of een to do-lijstje maken.

3. Seks

Regelmatig vrijen met je partner is goed voor je relatie. Toch voelt het misschien niet prettig om de seks op een vast moment – bijvoorbeeld elke vrijdagavond – in te plannen, want het kan voorkomen dat je moe bent, je niet lekker voelt of gewoon geen zin hebt. Wat je daarom beter kunt doen is een specifiek moment kiezen dat minder voor de hand ligt: bijvoorbeeld als alle kinderen een dutje doen. Als je verder denkt dan alleen het tijdstip, staat er minder druk op en doe je het misschien wel vaker.

4. Naar buiten staren

De CEO van LinkedIn, Jeff Weinier, neemt twee uur per dag de tijd om te denken, en Oprah Winfrey zit bijvoorbeeld elke ochtend tien minuten op een bank of stoel zónder iets te doen. Gewoon zijn waar je bent en ontspannen kan veel positieve effecten hebben.

Wat zou jij nog vaker in willen plannen?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | GoedGevoel
Beeld | Getty Images

Ook interessant