Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Diëtist vertelt: kun je gericht op één plek afvallen of vet verliezen?

dietist-vertelt-is-plaatselijk-ververlies-echt-mogelijk.jpg

Bijna iedereen zou wel bepaalde delen van zijn lichaam willen veranderen. Een plattere buik, een smallere taille maar het liefst wel met grote billen en borsten. Maar kun je gericht afvallen en is plaatselijk vetverlies mogelijk?

Diëtiste Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan vertelt hoe dat zit.

Plaatselijk vetverlies

Plaatselijk vetverlies: het wordt gepromoot als een manier om snel vet te verminderen in wat sommige mensen ‘probleemgebieden’ noemen. Deze afslankmethode doet een beroep op de overtuiging dat het trainen van bepaalde spiergroepen de beste manier is om het vet op die specifieke plek te verbranden. Maar is dat ook zo?

Te mooi om waar te zijn

Zet een tv aan op teleshopping en je ziet al snel iets over plaatselijk vet verliezen. Een fitnessprogramma dat voor een wasbordje zorgt wanneer je genoeg crunches doet. Of een elektrische buikband waarbij de buikspieren worden getraind tijdens het tv-kijken. Een van de woordvoerders in de show is naar eigen zeggen wel twintig kilo rond zijn buik verloren op deze manier. Hoewel het leuk zou zijn als het mogelijk was om op die manier het vet van specifieke lichaamsdelen te verminderen, is dat niet zo. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook – vooral als iemand je iets probeert te verkopen. En in het geval van plaatselijk vetverlies, is dat zéker zo.

Spieren trainen

De theorie achter plaatselijk vetverlies is dat wanneer je een reeks spieren traint, er vet verloren gaat in dat gebied. Als je bijvoorbeeld buikspieroefeningen doet, verlies je buikvet volgens deze theorie. Hoewel dit heel aannemelijk klinkt, is de realiteit anders. Een voorbeeld is de crunch, een populaire buikspieroefening. Als je een crunch uitvoert, belast je je buikspieren en train je ze dus. Als je regelmatig crunches blijft doen, worden je buikspieren groter en sterker.

Vetverlies in het lichaam

Tegelijkertijd verbruikt élke lichaamsbeweging energie. Wanneer voedsel wordt geconsumeerd, worden overtollige calorieën omgezet in vet. Dit proces wordt omgekeerd tijdens het sporten, wanneer calorieën worden omgezet in brandstof voor de spieren. Wanneer het lichaam overgaat tot het verbranden van vetopslagplaatsen, gebruikt het niet de opslagplaatsen die zich het dichtst bij de spieren bevinden die worden belast. In plaats daarvan wordt vet uit het hele lichaam verbrand. Plaatselijk vetverlies is daarom dus niet mogelijk.

Verschil tussen plaatselijk vetverlies en gerichte toning

Hoewel je niet kunt kiezen waar je lichaam vet verliest, kun je wel kiezen waar je er strakker en gedefinieerd uit wilt zien. Spieren kunnen worden versterkt en gedefinieerd door verstevigende oefeningen. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om gerichte spieroefeningen te combineren met cardiotraining en een gezond dieet om vet te verbranden. Als je bijvoorbeeld veel buikspieroefeningen doet, krijg je sterkere buikspieren, maar je zult geen definitie in dat gebied zien, tenzij je ook je vetgehalte vermindert. Dit is de reden waarom een gezond dieet, cardio en krachttraining noodzakelijk zijn om echt resultaten te zien.

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek de online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant