Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo (on)gezond is pittig eten voor je darmen

pittig-eten-gezond-voor-darmen.jpg

Heb je vaak last van je buik na het een pikante maaltijd? Dan vraag je je misschien af hoe gezond pittig eten eigenlijk is voor je darmen. Kun je het beter vermijden óf is het juist goed voor je spijsvertering? 

Van je cholesterol tot brandend maagzuur: wanneer is pittig eten een goed idee en wanneer kun je het beter laten staan? 

Hoe (on)gezond is pittig eten voor je darmen?

Misschien heb je wel eens gehoord dat pittig eten slecht zou zijn voor je spijsvertering en darmen, maar dat is eigenlijk niet helemaal waar. Sterker nog: er zitten zelfs gezondheidsvoordelen aan. 

  • Goed voor je gewicht 

Allereerst zit er in rode pepers het stofje capsaïcine. En dat is goed voor de lijn. Met een lepeltje pepers in je maaltijd zou je namelijk minder snel trek krijgen. Daarnaast zou je hierdoor minder calorieën verbruiken én zou het je vetverbranding stimuleren. Uit een wetenschappelijke studie van Maastricht UMC+ blijkt zelfs dat een kleine hoeveelheid rode peper in je maaltijd zelfs het jojo-effect zou moeten voorkomen. 

  • Cholesterol

Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat capsaïcine ook goed is voor je hart en cholesterol. Zo helpt capsaïcine om de cholesterol beter af te breken en kan het een ophoping van cholesterol verdunnen. Daarnaast zou dit stofje een gen blokkeren dat de aderen doet krimpen, waardoor er meer bloed door je bloedvaten blijft stromen. Dat betekent uiteraard niet dat je massaal aan de rode pepers moet, want dat is ook niet gezond, maar een beetje pit aan je maaltijd geven kan geen kwaad.

Lees ook: Wat is cholesterol en waarom is de waarde ervan zo belangrijk je?

Wanneer pittig eten niet goed is voor je darmen

Toch zijn er ook een paar situaties waarbij peper eten geen goed idee is, namelijk als je last hebt van de volgende darmproblemen:

  • De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa

Als je de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa hebt, dan zijn pittige maaltijden geen goed idee. Patiënten met deze aandoeningen hebben chronische ontstekingen, waardoor er kleine wondjes in de darmwand ontstaan. Hierdoor zijn de darmen een stuk gevoeliger voor pikant eten. 

  • Prikkelbare Darm Syndroom

Ook bij het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) zijn je darmen veel gevoeliger voor pittig eten. Hierdoor kun je sneller last krijgen van PDS-klachten, zoals: buikpijn, buikkramp, diarree en een opgeblazen gevoel. 

  • Brandend maagzuur

Als laatste is het ook geen goed idee om heel pittig te eten als je vaak last hebt van brandend maagzuur. Pittig of sterk gekruid eten verhoogt namelijk de kans op brandend maagzuur, omdat het de gevoelige maag kan irriteren. 

Bron | Gezondheidsnet, NU.nl, Gezondheid.be
Beeld | Getty Images

Margriet 52 ligt in de winkel! Dit extra dikke nummer staat helemaal in het teken van de feestdagen. Zo vieren we kerst bij columnist Marjan, hebben we een exclusief interview met Jamie Oliver én delen we de lekkerste recepten uit zijn nieuwe boek. Verder in deze Margriet: warme feestmode, een spannend winterverhaal en de leukste inspiratie voor kerstversiering. Haal ‘m snel of bestel deze Margriet online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant