Pistachenoten afvallen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Pistachenoten eten om af te vallen? Zo gezond zijn deze nootjes

Dol op pistachenoten? Dan hebben we goed nieuws. Ze zijn niet alleen heel gezond, maar pistachenoten eten zou je ook nog helpen met afvallen. Hoe dat precies kan? We leggen het je uit.

Pistachenoten worden niet voor niets in Amerika ‘skinny nuts’ genoemd.

Pistachenoten en afvallen

Als je probeert af te vallen, kunnen de snacks tussendoor en de trek in de avond een grote boosdoener zijn. Wil je jezelf toch een beetje belonen, maar daarmee niet je dieet in de weg zitten? Snack dan met pistachenoten. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat de proefpersonen die ’s avonds 53 gram pistachenoten aten (240 calorieën) meer konden afvallen dan de groep met een gelijk dieet die 56 gram aan zoute pretzels snackten (220 calorieën). Daarnaast daalde het vetgehalte van de proefpersonen die pistachenoten snackten meer dan bij de andere groep.

Pellen zorgt voor minder eten

Ongestoord een hele zak chips leegeten, daar hebben we ons allemaal wel eens schuldig aan gemaakt. En ook daarom helpt pistachenoten eten je met afvallen. Je moet namelijk eerst een handeling verrichten - de nootjes pellen - waardoor je je eetproces vertraagt. Daarnaast word je bewuster van je eetgedrag doordat je hier meer mee bezig bent. Je eet hierdoor ook minder. Uit een ander onderzoek bleek dat proefpersonen die pistachenoten aten die ze eerst zelf nog moesten pellen maar liefst 42 procent minder calorieën binnenkregen dan de proefpersonen die voorgepelde pistachenoten voorgeschoteld kregen.

Weinig calorieën in pistachenoten

Naast dat het eten van pistachenoten je dus zou kunnen helpen met afvallen, is het sowieso een heel gezond tussendoortje. Deze skinny nut heeft in vergelijking tot andere noten, bijvoorbeeld amandelen en walnoten, minder calorieën en daarnaast een hoge voedingswaarde. Een handje pistachenoten is rijk aan eiwitten, vitamine B1, B2, B6, B11, C en E én bevat veel vezels en mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer, fosfor en kalium. Daarnaast zit in pistachenoten wel vet, maar de meeste vetten hiervan zijn onverzadigd.

Ongezouten noten

Wil je het helemaal goed aanpakken? Kies dan voor ongezouten, niet-geroosterde en ongepelde pistachenoten. Je kunt de pistachenoten het best rauw eten, omdat ze dan de meeste mineralen en vitaminen bevatten. Ook gebrande noten bevatten minder voedingsstoffen en zijn vetter doordat ze worden gefrituurd in olie. Eet smakelijk!

Bron | Promovendum, de Notenkoerier

Maryse de BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden