Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is pindasaus?

satesaus.png

Pindasaus is een populair bijgerecht bij saté, gegrilde kip of tofu en een breed scala aan Aziatisch geïnspireerde gerechten. Veel pindasauzen zijn calorierijk en bevatten veel vet. Eet ze dus met mate.

Calorieën

Een volledig kopje Thaise pindasaus bevat ongeveer  700 calorieën, 55 g vet, 1.350 mg natrium, 35 g koolhydraten en bijna 35 g eiwit.

Ingrediënten

De basis van een goede pindasaus is volvette kokosmelk, volvette pindakaas en gemalen pinda’s. Soms bevat de saus ook bruine suiker, honing, sojasaus en olie, die het suiker- en natriumgehalte kan verhogen.

Satésaus verbranden

Wat moet je doen om 30 gram (ong. 1 portie) satésaus te verbranden? *

  • Hardlopen (11 km/u): 6 min
  • Paardrijden: 17 min
  • Stofzuigen: 26 min
  • Strijken: 29 min
  • Wassen: 33 min

* Tijden zijn berekend met een gewicht van 75 kg.

Wat eet je bij de satésaus?

Het is ook belangrijk om na te denken over wat je eet bij die pindasaus. Gevogelte of tofu en verse groenten zullen niet veel calorieën toevoegen aan het gerecht. Maar als je de saus eet bij iets wat al aardig vet is, zoals rundvlees of noedels, is het meteen een stuk ongezonder. Als je op je gewicht let, houd dan de porties klein en zorg dat je hoeveelheid satésaus in balans is met de rest van het eten.

Alternatieven

Pindasaus is niet de gezondste keuze, omdat er veel calorieën en vet in zit. Een goed alternatief voor pindasaus zijn rode sauzen. Die zijn vaak gemaakt van groenten en kruiden en daardoor minder vet en calorierijk.

Ook kun je je afvragen of saus soms niet overbodig is. Er zijn verschillende manieren om smaak aan je eten toe te voegen zoals marineren. Als het eten van zichzelf niet genoeg smaak heeft, kun je in plaats van saus ook kruiden als peper, rozemarijn of dille en zout toevoegen.

Ook interessant