Gezondheid

Waar of niet waar: pindakaas telt als een handjevol noten

noten.jpg

Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten… Noten zijn heerlijk tussendoor, in je avondmaaltijd, in een salade, in de yoghurt of op brood. En ze zijn ook nog eens hartstikke gezond. Zes dingen die je moet weten over noten.

Het Voedingscentrum heeft een aantal nuttige weetjes en handige tips over noten. Of een boterham met pindakaas bijvoorbeeld meetelt als een handjevol noten!

Ongezouten noten zijn goed voor hart en bloedvaten

Noten verlagen het LDL-cholesterol-gehalte in je bloed. Dat is goed voor je bloedvaten en verlaagt het risico op hartziekten. Met een handjevol noten per dag krijg je flink wat onverzadigde vetten binnen die helpen je bloedvaten gezond te houden. Neem wel de ongezouten varianten, want zout zorgt voor een verhoogde bloeddruk en hangt juist samen met een grotere kans op hart- en vaatziekten. Dit zijn de soorten die het gezondst zijn.

Aan een handje per dag heb je genoeg

Vanwege de positieve effecten van noten op je gezondheid, is het advies om elke dag een handjevol ongezouten noten te eten van zo’n 25 gram. Het is niet bewezen dat dit effect ook optreedt als je de noten in één keer op één moment in de week opeet.

Noten zijn een goede vleesvervanger

Je kunt vlees vervangen door een handje noten. In noten zit genoeg eiwit, ijzer en vitamine B1 om een goed alternatief voor vlees te zijn.

Pinda’s worden tot noten gerekend

Pinda’s zijn officieel peulvruchten, maar lijken qua samenstelling op noten. Daarom tellen ze mee met het advies van een handjevol per dag.

En ook pindakaas telt mee!

Ook pindakaas van honderd procent pinda valt onder het advies. Een dikbesmeerde boterham telt mee als een handje. Kijk op het etiket of er echt geen zout en suiker aan is toegevoegd.

Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je

Alle ongezouten noten zijn gezond, of je ze nu ongebrand (rauw), gebrand of geroosterd eet.

Er zijn wel verschillen:

  • Ongebrande noten zijn niet bewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Noten die sowieso nooit gebrand worden aangeboden zijn walnoten en paranoten.
  • Gebrande noten zijn noten die zijn gefrituurd in olie. Doordat de noten op hoge temperatuur zijn gebrand, bevatten deze noten iets minder vitaminen en mineralen dan de ongebrande rauwe variant. Voor de gezondheidswaarde maakt dat niet veel uit. Omdat noten al veel gezonde onverzadigde vetten bevatten, nemen ze vrijwel geen olie meer op. Gebrande noten bevatten daarom ongeveer evenveel vet als rauwe noten.
  • Geroosterde noten zijn met droge lucht geroosterd. Hier is geen olie aan te pas gekomen. 

Lees ook:

Welke noten zijn het gezondst?
Gezond én lekker snacken doe je met deze notenrepen
Bobbeltje aan de zijkant van je grote teen? Dit kun je ertegen doen!
Wauw! Kate Middleton gaat voor een korter kapsel

Bekijk ook

Artikelen van Margriet.nl ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant