Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Pijnlijke voeten? Dan moet je déze spiergroep trainen

pijnlijke-voeten-dan-moet-je-deze-spiergroep-trainen.jpg

Als je last hebt van pijnlijke voeten doordat ze bijvoorbeeld naar binnen zakken, zul je al snel denken dat je ander schoeisel moet gaan dragen om de klachten te verhelpen. Maar wist je dat je in de meeste gevallen zere voeten ook kunt verhelpen door een bepaalde spiergroep te trainen?

En dat gaat níet om de spieren in je voeten.

Pijnlijke voeten

Personal trainer Juliet Kaska vertelt aan Pure Wow dat het doen van een heleboel teen-, voet- of enkeloefeningen helemaal niet nodig is wanneer je geregeld pijnlijke voeten hebt. Ook het veranderen van je schoenen hoeft volgens haar niet direct effect. Maar wat je dan wél moet doen? Het versterken van je buikspieren. Ja, dat lees je goed.

Verbeterde coördinatie

Kaska legt uit hoe de vork in de steel zit: “Extra aandacht geven aan de spieren in de buikstreek heeft veel voordelen. We staan rechter, ons evenwicht verbetert, onze coördinatie verbetert en we ervaren minder pijn in onze rug, heupen en knieën als we onze buikspieren goed gebruiken”, vertelt ze. “Die verbeterde coördinatie is de sleutel om alle spieren in je onderste helft te helpen een betere balans te vinden, zodat er geen enkele spier of spiergroep overblijft om zwakkere plekken te compenseren”, aldus de personal trainer.

Niet sterk genoeg

En dat kan dus ook invloed hebben op die nare pijn in je voeten die je ervaart. “Veel pijntjes en kwalen beginnen aanvankelijk omdat de kernspieren niet sterk zijn, daarom moeten andere spieren meer werk doen en worden die uiteindelijk overwerkt, overbelast.”

Betere balans

Een betere balans en houding betekent een meer gelijkmatige en afgemeten druk op je heupen, benen, knieën, enkels en voeten wanneer je rent, loopt of zelfs gewoon staat te koken. Nu hoef je niet te vrezen voor ontzettend zware work-outs om de pijn te verlichten, benadrukt Kaska. “Gewoon korte oefeningen, zelfs maar twee tot drie minuten gedurende de dag, is al voldoende.”

Gemakkelijke oefening

De personal trainer tipt een goede oefening om je buikspieren te trainen en aan je balans te werken: balanceer hiervoor op één voet en span je buikspieren heel goed aan, en wissel dan van voet. Je kunt dit het beste doen zonder je ergens aan vast te houden. Vind je dat moeilijk? Dan kun je wel voorzichtig steunen, als je je buikspieren maar wel blijft aanspannen. Naarmate je sterker wordt kun je de uitdaging moeilijker maken en op de bal van je voet gaan staan zonder iets vast te houden. Ervaar je vaak pijnlijke voeten? Dan is het doen van deze simpele oefening zeker aan te raden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Pure Wow
Beeld | iStock

d

Ook interessant