Gezondheid

Pijnlijke knieën? 6 signalen dat het misschien artrose is

istock-knie-pijn.jpg

Last van pijnlijke en stijve knieën? Mogelijk heb je artrose, een pijnlijke kwaal waar relatief veel vrouwen boven de 45 jaar mee te maken krijgen. Dit zijn de symptomen en dit kun je doen om de pijn te verminderen.

Bij artrose van de knie verandert het kraakbeen in je kniegewricht. Normaal is dit kraakbeen heel glad, zodat je je knie makkelijk kunt buigen, strekken of draaien. Bij artrose is het laagje kraakbeen dun en onregelmatig geworden. Daarnaast is bij artrose het slijmvlies dat de binnenkant van je kniegewricht bekleedt, chronisch ontstoken. Door deze veranderingen kan je gewricht pijn doen en minder soepel bewegen.

Klachten artrose in de knie

Deze zes verschijnselen zijn kenmerkend voor artrose in de knie:

1 – Het begint met pijn en stijfheid in de knie.

2 – Je merkt dit vooral wanneer je na rust weer in beweging komt (startpijn, ochtendstijfheid). Bijvoorbeeld wanneer je ’s ochtends of na een tijdje zitten opstaat. Na tien tot dertig minuten bewegen merk je dat de klachten verminderen.

3 – Ook als je je knie extra zwaar of extra lang belast voel je pijn. Zo is traplopen vaak pijnlijk, maar in bed liggen niet.

4 – Als je knie erg stijf is, kun je je knie minder ver buigen of minder ver strekken.

5 – De klachten zijn wisselend: perioden met meer klachten en perioden met minder klachten wisselen elkaar af.

6 – Bij artrose kan je knie er op den duur anders uit gaan zien. Er kan extra bot aangroeien aan de randen van het kniegewricht. Daardoor wordt je knie wat breder (‘knokig’).

Je huisarts kan artrose meestal aan je klachten herkennen. Röntgenfoto’s laten maken heeft in dit geval weinig zin. Artrose is namelijk niet altijd te zien op een foto.

Oorzaak niet precies bekend

Hoe artrose ontstaat, is niet precies bekend. Duidelijk is wel dat het vaker voorkomt bij mensen vanaf 45 jaar, bij vrouwen en mensen met overgewicht. Ook in beroepen waarbij de gewrichten sterk worden belast komt vaker artrose voor. En hoe meer familieleden er last van hebben, hoe groter de kans dat jij het ook krijgt. Soms ontstaat artrose na beschadiging van een gewricht door een ongeval.

Beste advies: blijf bewegen!

Het algemene advies bij artrose is om zo veel mogelijk te (blijven) bewegen en dagelijks oefeningen te doen. Dat helpt om je gewrichten en spieren sterk en soepel te houden en de pijn te verminderen. Je huisarts kan je hierbij ondersteunen, en je kunt ook op internet een persoonlijk beweegprogramma volgen. Hierbij kies je een activiteit die je elke week iets langer gaat doen, zoals wandelen of fietsen. Bij overgewicht helpt het verder om af te vallen om je kniegewrichten te ontlasten. Kun je door de pijn niet goed bewegen? Dan kun je een NSAID-gel (zoals diclofenac-gel) op het kniegewricht smeren of paracetamol slikken. Door de beweging zou de pijn vanzelf minder moeten worden. Neem contact op met je arts als je klachten lang aanhouden of verergeren.

Ups en downs

Hoe artrose verloopt verschilt per persoon. De pijn of stijfheid kan vanzelf overgaan en wegblijven. Zelfs hardnekkige klachten kunnen soms na enkele weken nog verminderen. Meestal gaat het met ups en downs. Zo kun je perioden hebben waarin de klachten verergeren en perioden waarin je minder last hebt. Als het kraakbeen eenmaal is veranderd, is dat meestal blijvend.

Kijk voor meer informatie over artrose, en de behandeling, op Thuisarts.nl.

Bron | Thuisarts.nl
Foto | iStock

De best gelezen artikelen van Margriet in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant