pijn knie patellofemoraal pijnsyndroom Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Pijn aan je knie? Dít zijn de symptomen van het patellofemoraal pijnsyndroom

Heb je last van pijn rond je knieschijf? En neemt dit na het wandelen, fietsen, traplopen of sporten of als je met gebogen knieën zit toe? Dat zou wel eens kunnen wijzen op het patellofemoraal pijnsyndroom.

We leggen je uit wat je hierover moet weten.

Wat is het patellofemoraal pijnsyndroom?

Het patellofemoraal pijnsyndroom klinkt ingewikkeld, maar dit houdt in dat je last hebt van pijn rond, op of onder je knieschijf. Patella betekent namelijk knieschijf en femoraal ‘van het bovenbeen’. Wanneer je je been buigt of strekt, schuift je knieschijf over je kniegewricht. Hierbij kan een irritatie optreden tussen je kniegewricht en knieschijf en dat heet het patellofemoraal pijnsyndroom.

Het is niet helemaal duidelijk waardoor de irritatie precies ontstaat, maar waarschijnlijk komt dit door overbelasting, verkeerde belasting, bij verminderde spierkracht of bij een kneuzing rond je knieschijf.

Wat zijn de symptomen?

Bij patellofemoraal pijnsyndroom heb je dus last van pijn rond, op of onder je knieschijf. Vaak heb je maar last van één knie, maar sommige mensen hebben aan beide knieën pijnklachten. Je knie kan naast pijnlijk ook stijf aanvoelen of dikker zijn. Daarnaast kun je tijdens het traplopen een wankel gevoel in je knie ervaren. Als je lang met gebogen knieën zit of bij inspanning kan de pijn erger worden, vaak gebeurt dat bij de volgende activiteiten:

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Hardlopen
  • Traplopen
  • Hurken
  • Knielen

In rust of als je je knie strekt, kan de pijn weer minder worden.

Wat kun je hiertegen doen?

Hoewel de pijn vervelend is, kan het patellofemoraal pijnsyndroom geen kwaad. In de meeste gevallen gaan de klachten vanzelf weer over, maar die kniepijn kan vaak tot meer dan een jaar aanhouden. Na één jaar heeft ongeveer 6 van de 10 mensen nog last van klachten en 4 van de 10 mensen hebben zelfs na zes jaar nog last van pijn. Is je kniepijn na vier tot zes weken nog weinig verminderd? Neem dan contact op met de huisarts. Als je merkt dat de pijn tijdens of na belasting van je knie erger wordt, dan is dat een signaal dat je ‘m minder moet belasten.

Thuisarts tipt om drie tot vier keer per dag een oefening te doen om je bovenbeenspier te versterken. Hiervoor ga je met gestrekte benen op de grond zitten met je handen achter je op de grond. Je kunt eventueel ook een opgerolde handdoek of kussentje onder je knie leggen. Til vervolgen je been gestrekt op tot de hak van je voet ongeveer vijf centimeter boven de grond hangt. Blijf dit 10 seconden vasthouden en zak dan weer rustig naar beneden. Herhaal dit vijf keer achter elkaar. Als dit lukt en je hebt daarna weinig klachten, dan kun je na een tijdje ook een gewichtje aan je voet hangen om het iets zwaarder te maken. Begin licht, want bij deze oefening is 1 kilo al best zwaar. Indien je klachten na één tot twee maanden minder zijn geworden, dan kun je weer geleidelijk beginnen met sporten.

Bron | UMC Utrecht, Thuisarts

Maryse De BruijneGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden