Gezondheid

Dit is wat er met je lichaam gebeurt als aan het piekeren bent

dit-is-wat-er-met-je-lichaam-gebeurt-als-aan-het-piekeren-bent.jpg

Lig jij regelmatig uren naar het plafond te staren omdat je door het piekeren écht niet kunt slapen? Dan ben je zeker niet de enige. Maar liefst 73 procent van de mensen tussen de 25 en 35 jaar piekert regelmatig, en ongeveer de helft van de mensen van 45 tot 55 jaar oud heeft hetzelfde probleem.

Niet iedereen ziet piekeren als een negatieve gewoonte, maar je lichaam blijkt daar heel anders over te denken. Piekeren heeft zowel lichamelijk als mentaal gevolgen voor ons lichaam. Zo kan het invloed hebben op je creativiteit, energielevels en zélfs je gewicht. 

Piekeren

Psychisch gezien helpt piekeren je zeker niet. Door urenlang na te denken over opties, keuzes en scenario’s van ‘dingen die misschien zouden kunnen gebeuren’ wordt het maken van een keuze alleen maar lastiger. Daardoor ga je die keuze eerder uitstellen en dan heb je wéér iets nieuws om over te piekeren. Ook helpt piekeren je creativiteit zeker niet. Als je hersenen te druk zijn met overdenken van informatie, is er geen plek meer om creatief te denken in oplossingen. 

Lees ook: Door deze trend zou je als een blok in slaap vallen én stoppen met piekeren

Vermoeidheid 

Lichamelijk kun je vooral merken dat al dat denken je erg moe kan maken. Als je veel mentale energie gebruikt zonder daar ook genoeg bij te bewegen, kan je brein zich enorm uitgeput voelen. En daarbij veroorzaakt piekeren vaak ook nog slapeloosheid, dus al snel raakt je hele lichaam dan oververmoeid. Die slapeloosheid komt vooral doordat wanneer jij je druk maakt over iets, je lichaam niet echt uit kan rusten. Om in slaap te vallen moet je hartslag dalen, je bloeddruk wat lager worden en je ademhaling regelmatig zijn. Tijdens het piekeren worden al die dingen juist hoger en sneller, dus blijft je lichaam wakker

Veranderde eetlust

Misschien verwacht je het niet, maar piekeren heeft enorm veel invloed op je eetlust. Sommige mensen hebben ineens een stuk minder trek als ze zich ergens druk om maken, maar de meeste piekeraars krijgen ineens veel meer honger. Veel mensen gaan ‘stress-eten’, en dat doen we vooral omdat het een afleiding is van waar we stress van hebben. Meestal kiezen we in zo’n situatie ook niet de gezondste opties, dus dat kan flinke gevolgen hebben voor je gewicht. Ook zorgt piekeren voor meer van het stresshormoon cortisol in je lichaam, en ook dat zet aan tot eten. 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Huffington Post
Beeld | iStock

Ook interessant