Gezondheid

Ben jij een perfectionist? Zó kun je daar het best mee omgaan

perfectionist.jpg

Ben jij altijd kritisch voor jezelf en is niks wat je doet volgens jou goed genoeg? Grote kans dat je dan een ware perfectionist bent. Er bestaan blijkbaar drie verschillende soorten perfectionisten. Dít zijn ze.

Er bestaat niet zoiets als gezond perfectionisme, hoogste tijd om de druk eens van de ketel te halen.

Drie verschillende soorten perfectionisten

Ben jij een perfectionist? Dan ben je er nog niet, er zijn hierin namelijk nog drie verschillende soorten te onderscheiden. Je kan mazzel hebben en slechts van één van de drie last hebben, maar je kunt ook het hele perfectionisme-pakket hebben.

Zelfgerichte perfectionist

Allereerst bestaat er de op zichzelf gerichte perfectionist. Dat houdt in dat je vooral heel kritisch op jezelf bent. Je zou in jouw ogen altijd perfect moeten zijn, wat gepaard gaat met onrealistische verwachtingspatronen. 

Perfectionisme gericht op anderen 

Als tweede is er perfectionisme gericht op anderen. In dit geval is je verwachtingspatroon ten aanzien van anderen niet realistisch, je verwacht hierbij namelijk dat anderen – van collega’s, tot je partner en familie – perfect zouden moeten zijn.

Sociaal voorgeschreven perfectionisme 

Als derde bestaat er het sociaal voorgeschreven perfectionisme. Hierbij heb je de overtuiging dat anderen verwachten dat jij perfect bent. Je wilt continu goedkeuring krijgen van anderen door aan hun verwachtingspatroon te voldoen. En dat verwachtingspatroon? Dat heb je zelf verzonnen.

Gezond perfectionisme 

Misschien heb je jezelf wel eens op dit soort perfectionistische gedrag betrapt en het dan afgewimpeld met het gezegde dat een beetje perfectionisme gezond is. Natuurlijk is het niet verkeerd om voor jezelf wat hogere doelen te stellen en jezelf in werk en relaties uit te dagen. Maar je moet hier niet in door slaan. Dit kan namelijk verslavend werken en nadelig uitpakken voor je gezondheid. Doordat een perfectionist extern gemotiveerd wordt, is het voor deze personen maar moeilijk om zelf tevreden te zijn over resultaat. Een perfectionist doet namelijk zijn of haar best voor het oordeel van een ander. Wanneer dit oordeel niet bevredigend genoeg is, zal een perfectionist niet trots kunnen zijn en het alleen maar nog perfecter willen doen.

Gezondheidsklachten 

In wetenschappelijke onderzoek wordt zelfgericht perfectionisme vaak gekoppeld aan depressie en eetstoornissen. Vooral de derde variant, sociaal voorgeschreven perfectionisme, kan erg gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Hierbij kun je ook last krijgen van depressieve gevoelens en veel angsten ervaren. Dit kan in het ergste geval zelfs tot suïcidale gedachtes leiden. Uit onderzoek blijkt dit het meest onder jongeren voor te komen. Een perfectionist kan vaker kampen met een hoge bloeddruk, wat zelfs tot hart- en vaatziekten kan leiden. Tijd om dus eens goed naar je eigen perfectionistische gedrag te kijken. Ben je ‘gewoon’ een streber of moet je toch eens aan de bel trekken?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, Psychologie Magazine
Beeld|iStock

Ook interessant